Etiske dilemma i verdikjeden
Salgs- og reiselivsmedarbeidere kommer ofte i situasjoner som krever evne til etisk vurdering. I slike situasjoner er det viktig å finne balansen mellom hensynet til inntjeningen og hensynet til kundenes rettigheter, ønsker og behov. Noen ganger er det vanskelig å balansere de ulike hensynene, og da kan vi få et etisk dilemma. Slike situasjoner er preget av tvil og usikkerhet.
I fattige land kan man få kjøpt varer og tjenester til svært lave priser. Det gjør det mulig å videreselge disse varene og tjenestene med veldig god fortjeneste.
Det kan oppstå et etisk dilemma hvis det bedriften er mest økonomisk tjent med, ikke stemmer med juss, verdier, etikk eller omdømme.
Dilemma kan oppstå når svaret på ett eller flere av spørsmålene i figuren ovenfor er nei.
Tenk over
Både økonomiske og ikke-økonomiske hensyn kan ligge til grunn for valget av samarbeidspartnere og underleverandører. Bør bedriftsøkonomiske hensyn prioriteres foran moral og omdømme?
For å finne ut om en avgjørelse er etisk forsvarlig, kan vi stille oss selv noen kontrollspørsmål:
Er det lovlig?
- Er det i samsvar med verdiene våre?
- Er det riktig?
- Beholder vi vår troverdighet?
- Lønner det seg?
- Lar det seg begrunne?