Verdikjede
En verdikjede beskriver ressurser, prosesser og aktiviteter som inngår i produksjonen av en vare eller tjeneste. Verdikjeden knytter sammen virksomheter som tilbyr og etterspør varer og tjenester seg imellom. Alle verdikjeder leder fram til et sluttprodukt. Produktet kan være en fysisk vare, eller det kan være en tjeneste som tilbys i et sluttmarked. Verdikjedene kan være både lokale, nasjonale og globale.
Verdikjeden er forskjellig fra bedrift til bedrift. Det kommer blant annet an på hvilke varer eller tjenester bedriften tilbyr i markedet.
I en produksjonsbedrift starter verdikjeden ved uttak av råvarer, for eksempel fra fjell, hav, jord eller andre naturressurser.
Hvis vi ser på en sjømatprodusent, vil verdikjeden være alle aktivitetene som bringer fisken fra hav og fjord til bord. Verdikjeden starter ved å høste rogn fra laks og drive den fram i oppdrettsanlegg til fullvoksne laks, som igjen videreforedles og bringes ut i markedet til sluttbruker.
For en tjenestebedrift, for eksempel en bedrift som driver med turistopplevelser, ser verdikjeden noe annerledes ut.
Billingen seterpensjonat tilbyr overnatting, servering og opplevelser, i samarbeid med lokale leverandører. Deres verdikjede vil gå fra distribusjon og formidling av produktet til overnatting, bespisning og naturopplevelser. Sluttproduktet er turistopplevelser. En slik verdikjede involverer mange andre aktører og tilbydere, og sluttproduktet er knyttet til lokale fortrinn i natur- og kulturressurser.
Det er viktig å merke seg at de fleste norske reiselivsprodukter er avhengige av andres verdikjeder, for eksempel av verdikjeden for mat og drikke i Norge.
Verdikjeden for mat er alle leddene maten går gjennom fra den produseres til den konsumeres. Det er store variasjoner i de ulike leddene i verdikjeden. Det avhenger for eksempel av om produktet må behandles eller om det er spiseklart, og av om produsenten selger produktet lokalt eller sender det videre til pakking og transport før det kommer til butikken og videre hjem til kunden.