Metaunivers – en drøm om verdensherredømme?
Siden Metaverse (metauniverset på norsk) fremdeles er på idéstadiet, kan det være vanskelig å forstå hva det egentlig dreier seg om. For å få innsikt i dette skal dere i fellesskap studere tre ulike kilder:
Se Mark Zuckerbergs lanseringsvideo "The Metaverse and How We'll Build It Together -- Connect 2021" på YouTube. Videoen er tekstet på engelsk, og dere kan også velge maskinoversatt teksting på norsk.
Les kommentarartikkelen "Hvordan ruster mediene seg for Facebooks metaverse-invasjon i Europa?" på E24. Forfatteren er Astrid Gynnild, som er professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap på Universitetet i Bergen.
Les kommentarartikkelen "Facebooks vei mot verdensherredømme" på NRKbeta. Forfatteren er NRKs teknologirådgiver Eirik Solheim. NRKbeta er en avdeling i NRK som utforsker bruken av nye teknologiske løsninger.
Sammenlign det dere har funnet ut om hva Metaverse er, og lag en kort presentasjon for resten av klassen.
Etter hver presentasjon skal klassen få mulighet til å stille tre spørsmål til innholdet.
Metaverse lanseres som et teknologiske paradigmeskifte, en ny kommunikasjonsplattform der virkelighet og virtuell virkelighet smelter sammen. Men hvilke konsekvenser kan en slik utvikling få?
Diskuter hvordan produksjon og distribusjon av informasjon i metauniverset kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser.
Hver gruppe skal formulere en kort problemstilling til debatt i klassen. Dere skal formulere problemstillingen i én setning. Skriv setningen på tavlen eller bruk Samtavla som verktøy.
Kjør debatt i klassen. Husk å argumentere for meningene dine på en faglig måte ut fra det du vet om globale teknologiselskaper og medieaktører.
Related content
Tips til hvordan det kan skapes gode dialoger i klasserommet.
Bruk Samtavla til å dele korte bidrag. La bidragene til elevene drive dialogen.