Internasjonal mediestruktur og globalisering
Den internasjonale mediestrukturen er i dag preget av store globale selskaper, og kommersialisering og globalisering er framtredende. Medier smelter sammen, mediestrømmene krysser landegrensene, og eierkonsentrasjonen øker.
Utviklingen av informasjonsteknologien har ført til at mennesker fra ulike deler av verden i dag er knyttet tettere til hverandre enn tidligere. Denne utviklingen har skjedd parallelt med utviklingen av en global økonomi.
Teknologi har alltid blitt brukt for å støtte opp om medieselskapenes strategi og forretningsmodell. Det nye er at distribusjonsleddet har blitt et konkurransemessig fortrinn. Vi kan si at mediedistribusjon har blitt sentrum (noden) for hvordan verdiene blir skapt, i samspill med medieproduksjon, medieinnhold og mediekonsum. Drivkraften her er digitaliseringen.
Selskaper som Meta, Netflix og Spotify har i dag unike posisjoner som plattformer for å koble deg og meg som brukere til innholdet – samtidig som de kobler oss som brukere til annonsører og knytter oss til andre brukere. De dataene som vi brukerne legger fra oss, er det som er verdifullt. Disse dataene bruker selskapene for å tiltrekke seg annonsører og skreddersy innholdet sitt til deg og meg.
Det tyske instituttet for medie- og kommunikasjonsstrategi (IfM) har laget en oversikt over de 50 største medieselskapene globalt. La oss ta en titt på oversiktene under: (denne oversikten:)
Nr. | Navn | Nasjon | Type selskap | Omsetning 2020 | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
1 | Alphabet | USA | Søkemotor og programvare. | 182 milliarder dollar | Google skiftet navn til Alphabet i 2015. Eier søkemotoren Google og plattformen YouTube. 83 % av inntektene fra annonser (2019). |
2 | AT&T | USA | Telekommunikasjon, film- og tv- produksjon, satellitt-tv, strømmetjenester og annonser. | 171 milliarder dollar | Selskapet kjøpte opp Time Warner i 2018 for 85 milliarder dollar. |
3 | Comcast | USA | Kabelnettverk, tv, telekommunikasjon og filmproduksjon. | 103 milliarder dollar | Selskapet slo seg sammen med NBCUniversal i 2011. Eier 2 tv-nettverk, 26 tv-stasjoner, 20 kabelkanaler og filmprodusjons-selskapet Universal. |
4 | Meta | USA | Sosiale medier og kommunikasjon. | 85 milliarder dollar | Selskapet skiftet navn fra Facebook til Meta i november 2021. Eier de sosiale mediene Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp. 98,5 % av inntektene kommer fra annonser (2019). |
5 | Tencent | Kina | Sosiale medier, nettspill og e-handel. | 69 milliarder dollar | Selskapet eier WeChat, QQ og 12 % av Snapchat. 18 % av inntektene kom fra annonser (2019). |
6 | Disney | USA | Film, tv-kanaler, tv-produksjon, tv-stasjoner, video/dvd, radio, videospill, bøker, magasiner, temaparker og hoteller. | 65 milliarder dollar | Selskapet tok i 2019 over filmselskapet |
7 | Apple | USA | Strømmetjenester for musikk og film, tv-produksjon og lisenssalg. | 53 milliarder dollar | Selskapet startet opp med Apple TV + i november 2019. |
8 | Charter Communications | USA | Kabelnettverk og video-on-demand. Telekommunikasjon. | 48 milliarder dollar | Selskapet satser på bredbånd. Tilbyr GoITV på kabelnettverket med fotball fra Latin-Amerika og Europa. |
9 | Sony | Japan | Film, musikk og spill. Lyd, video og tv. Produksjon og distribusjon. | 35 milliarder dollar | Selskapet er det tredje største i Japan innen forbrukerelektronikk. |
10 | Amazon | USA | Netthandel, video- og strømmetjenester og skytjenester. | 33 milliarder dollar (2019) | Selskapet er store på netthandel. |
12 | Viacom | USA | Tv-stasjoner, radio, tv-produksjon, utendørsannonser og bøker. | 25 milliarder dollar | I 2019 ble CBS og Viacom slått sammen. 22 % av det som konsumeres på tv i USA, går via deres kanaler/plattformer. |
13 | Netflix | USA | Strømmetjeneste for filmer m.m. | 25 milliarder dollar | Ved utgangen av 2020 hadde selskapet 204 millioner betalende abonnenter globalt. |
15 | News Corp. | USA | Aviser, bøker, filmproduksjon og tv. Produksjon. | 21 milliarder dollar (2019) | Hovedeier er Rupert Murdoch. Fox News er den viktigste nyhetskanalen i USA. |
18 | Bertelsmann | Tyskland | Bøker, programvare, tv-kanaler, radiostasjoner og aviser. | 19 milliarder dollar | Bertelsmann er Europas største medieselskap. Etablert i 50 land med over |
27 | Discovery | USA | Produsent av tv-innhold og distributør av dette innholdet. | 11 milliarder dollar | Selskapet distribuerer tv-programmer på 38 språk til 170 land. |
35 | Spotify | Sverige | Strømmetjeneste for musikk. | 8 milliarder dollar | Selskapet er svensk og ble lansert i 2008. Hadde 144 millioner betalende abonnenter og 320 millioner aktive brukere (inkludert gratisversjonen) |
Kilden til tabellen er IfM: Media Data Base.
Studer tabellen
Se på oversikten over de største medieselskapene i tabellen.
Kan du finne eksempler på selskaper der mediedistribusjon har blitt kjernen i verdiskapingsprosessen?
Enorm omsetning og tett eierskap
De største medieselskapene omsetter for enorme summer. Verdien av de fire store selskapene Apple, Amazon, Alphabet og Meta er større enn Frankrikes brutto nasjonalprodukt (BNP). Selskapene har med andre ord stor økonomisk makt.
Åtte av de ti største globale aktørene i dagens medieverden kommer fra USA. Mange av de store medieselskapene har de samme aksjeeierne, de eier deler av hverandre, og de har styreselskaper som samarbeider. Selskapene er også tett knyttet til andre nettverk innen finans, teknologi, kultur og politikk.
Samtidig ser vi at det her er ulike typer medieselskaper vi snakker om. Selskaper som Apple og Microsoft er typiske teknologiselskaper. Alphabet og Meta er teknologiselskaper som får hovedinntektene sine fra annonser. Andre selskaper, som Comcast, Disney og News Corp., er store produksjonsselskaper. Men i stor grad er de alle medieselskaper som har et bredt spekter, fra produksjon til distribusjon av innhold.