Skip to content

Tasks and Activites

Etisk vurdering av podkaster og videoblogger

I mediekommentaren "Tusvik & Tønne ramler mest" spør Sven Egil Omdal hvorfor det ikke stilles strengere etiske krav til podkastere og bloggere. Er det for eksempel greit at podkasten Tusvik & Tønne bruker andres kriser for å framkalle latter og følelser hos sine lyttere?
Foto av to kvinner som klamrer seg til hverandre og skjærer grimaser.
Open image in new window

Forarbeid

Les Sven Egil Omdals mediekommentar Tusvik & Tønne ramler mest. Noter viktige momenter til en diskusjon om medieetikk.

Utforsk og vurder etikken i en videoblogg og en podkast

Jobb sammen i små grupper.

  • Lag en liste over videoblogger og podkaster som dere tror mange jevnaldrende lytter til.

  • Velg én videoblogg og én podkast som dere vil utforske nøyere, og sett dere inn i form og innhold.

  • Jobb en periode hver for dere med å formulere en etisk problemstilling som kan knyttes til hvert av de to medieuttrykkene.

  • Gruppedeltakerne presenterer så problemstillingene sine for resten av gruppa etter tur.

  • Diskuter problemstillingene ut fra det dere vet om medieetikk. Pass på at alle i gruppa kommer til orde.

Etterarbeid

Skriv en individuell refleksjonsrapport om utbyttet av gruppearbeidet. I rapporten skal du også gjøre greie for hvilke etiske krav du selv mener bør stilles til podkaster og videoblogger.

CC BY-SAWritten by: Ragna Marie Tørdal.
Last revised date 11/26/2021

Learning content

Medieetiske problemstillinger