Mediekonvergens
Tjenestekonvergens: Med internett som en felles base har de ulike mediene hentet mange former fra hverandre. Kringkastingsselskapene har måttet lære seg å publisere skriftlig informasjon, mens avishus publiserer lyd- og videoinnhold på sine nettsider.
Nettverkskonvergens: Denne typen konvergens handler om overgangen fra spesialiserte nettverk, som for eksempel radiokringkasting, til nettverk som tilbyr flere typer tjenester. Gjennom internett kan samme nettverk brukes til ulike tjenester.
Terminalkonvergens: Samme enhet kan gjøre flere ting. Her kan mobiltelefonen brukes som et eksempel, den kan nå brukes til mer enn bare samtaler, som streaming av musikk og digitalkamera.
Markedskonvergens: Ulike medier, som tidligere var adskilt, starter å konkurrere i samme marked. Et eksempel er at både NRK og VG nå tilbyr innhold i form av tekst, bilder, lyd og TV.
Asbjørnsen, D., Bjørnsen, G., Kjendsli, V., Løvskar, T. & Totland, G. (2011) Mediemøter 2. Oslo: Aschehoug.