Hopp til innhold
Fagartikkel

Jeg har en god idè!

Du har fått en god idé og føler plutselig at du har en gründer «i magen». Dette har du lyst til å gå videre med, men hva er neste skritt?
Se filmen fra Innovasjon Norge. Video: Innovasjon Norge / CC BY-NC-SA 4.0

Når du får en idé til et produkt du tror det kan være behov for, må du undersøke dette nærmere. Luft ideen din for familie, venner og kjente, og lytt til deres tilbakemeldinger. Hvis alle tenker at dette er en god idé, kan du gå videre med den. Da bør du gjøre markedsundersøkelser for å finne ut om dette er et produkt folk vil ha, og hvor mye de kunne tenke seg å betale for det.

Hvordan gjør du markedsundersøkelser?

Det er mange måter å gjøre undersøkelser i markedet på. Sosiale medier, for eksempel Facebook, gir deg mulighet til å lage undersøkelser som det er lett å dele. SurveyMonkey er et annet gratis digitalt verktøy du kan benytte deg av.
SurveyMonkey

Neste skritt er å analysere resultatene av undersøkelsen(e) din(e). Kanskje viser det seg at behovet ikke var så stort som du trodde? Da har du to valg: Du kan enten legge bort ideen din, eller du kan videreutvikle den og gjøre nye undersøkelser. Hvis dette er drømmen din og du virkelig har tro på produktet ditt, bør du gjøre det siste.

Relatert innhold

Fagstoff
Slik gjør du markedsundersøkelser

Gode markedsundersøkelser gir bedriften din en retning. Det er krevende å lage gode undersøkelser, men følg disse fem trinnene, så er du på god vei.