Forretningsmodell og utprøving av idéer
Mange nye bedrifter blir etablert basert på antakelser om hva markedet vil ha. Men slike antakelser kan få et brutalt møte med virkeligheten, og pengene kan fort ta slutt.
Kom deg ut og test idéen din på reelle kunder på et tidlig tidspunkt! Det nytter ikke bare å anta hva kundene vil ha – du må faktisk undersøke om antakelsene dine stemmer med virkeligheten. Dersom det viser seg at du tok feil, må du justere og endre basert på det du finner ut.
Hvis idéen din for eksempel går ut på å tilby et nytt treningskonsept, så oppsøk treningsstudioer og snakk med dem som bruker tilbudet. Er idéen et nytt opplevelsestilbud, så snakk med folk som kan være mulige kunder. Du kan også oppsøke messer og andre steder hvor bransjefolk møtes.
Finn din minimumsløsning
Bruk en god mentor som kan gi deg innspill til hvordan du kan finne fram til en minimumsløsning du kan teste på virkelige kunder. Internett og sosiale medier gir også mange muligheter til å komme i kontakt med potensielle kunder og teste reaksjoner.
De første mobilprodusentene brukte en trekloss for å illustrere hvor liten en mobiltelefon kunne bli. Se etter hva som kan være din "trekloss". Diskuter med en mentor hva du bør finne svar på, og hvordan du kan formulere spørsmålene dine. Det er også viktig å finne ut hva som skal til for å få bekreftet eller avkreftet en hypotese om at produktet ditt vil treffe et marked. Det viktigste her er å få ærlige tilbakemeldinger fra potensielle kunder – ikke de svarene du helst vil ha. I tillegg er det selvsagt viktig at du justerer ut fra de tilbakemeldingene du får.
Det er dette som er kjernen i moderne entreprenørskap: I stedet for å kaste bort verdifull tid på å lage en forretningsplan som antakelig få eller ingen noen gang kommer til å lese, må du gå ut – "out of the building" – og teste idéen din på virkelige kunder så tidlig som mulig. Dette er ikke noe du gjør én gang for alle. Når du har funnet en forretningsmodell du tror du kan lykkes med, må du stadig være på jakt etter muligheter til å fornye og forbedre den. Hvis ikke vil bedriften din neppe overleve på sikt.