Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Informasjonskampanje for Forbrukerrådet

Hvilke rettigheter har vi som forbrukere dersom en vare går i stykker eller vi angrer på noe vi har kjøpt? I denne oppgaven skal dere jobbe i grupper og lage en informasjonskampanje slik at flere kan lære om forbrukerrettigheter.

Forbrukerrettigheter

Når vi kjøper varer og tjenester, har både vi som forbrukere og de som selger oss varene og tjenestene, rettigheter og plikter. I videoen ovenfor fikk vi en forklaring av reklamasjon, garanti og angrerett. Videoen nedenfor forklarer hvilke regler som gjelder når vi handler på nett og i butikk.

Forbrukerrådet

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som jobber for forbrukere. De har utformet en rekke kjøpskontrakter, kan hjelpe i tvistesaker og gir tips og råd til forbrukere.

Forbrukerrådet har mange gode ressurser på nettsidene sine. De skal nå sette i gang en kampanje som har som mål å informere forbrukere om forbrukerrettigheter. De ønsker at kampanjen skal bli sett av mange, slik at flere blir klar over hvilke rettigheter de har som gjelder reklamasjon og angrerett.

Oppgaver

  1. Forbrukerrettigheter skal ivareta forbrukernes interesser. Synes dere at de norske forbrukerrettighetene er gode?
    Hvorfor / hvorfor ikke?

  2. Det er mange som ikke klar over hvilke rettigheter de har som forbrukere. Hva tenker dere man kan gjøre for at flere skal bli bedre kjent med forbrukerrettighetene sine?

  3. Lag en informasjonskampanje: Tenk dere at Forbrukerrådet gir dere i oppdrag å lage en informasjonskampanje om forbrukerrettigheter. Målet med kampanjen er at flere skal lære om forbrukerrettigheter. Dere skal

    1. planlegge og utvikle innhold til en informasjonskampanje ved å formulere et tydelig budskap, vurdere virkemidler, lage skisser og planlegge hvordan dere skal kommunisere budskapet i ulike kommunikasjonskanaler

    2. skrive et refleksjonsnotat der dere forklarer valgene deres

    3. presentere informasjonskampanjen deres for klassen

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 30.06.2021

Læringsressurser

Klager og reklamasjoner