Hopp til innhold

Fagstoff

Bytterett og åpent kjøp

De fleste butikker har bytterett som en del av sin service. For at kunder skal få bytte, er det som regel et krav om at produktet er uåpnet og ubrukt. Noen butikker har også åpent kjøp. Da kan kundene få pengene tilbake hvis de returnerer varen innen en viss tid.
En selger snakker med en kunde ved kassa i en butikk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bytterett er ingen selvfølge

Bytterett vil si at kunden kan returnere en vare mot å få en annen tilbake. Det er ikke et vilkår at varen har mangler, for å få bytte den. Bytteretten er ikke regulert ved lov, men er ofte vanlig bransjepraksis eller noe som kan avtales med selgeren. Bytteretten gjelder som regel ikke for undertøy eller andre hygieniske artikler.

Kunden kan ikke kreve å få pengene tilbake, men kan for eksempel få en tilgodelapp som kan brukes i butikken. Tilgodelapper er vanligvis gyldige i inntil tre år hvis ikke noe annet er avtalt.

Åpent kjøp

Mange av de store kjedene tilbyr svært gode angrerettsmuligheter, som for eksempel IKEA:

Det er OK å ombestemme seg! For liten eller for stor? Hos oss har du åpent kjøp på ubrukte varer – selv om de har blitt montert. Ta dem med tilbake til oss, send dem i posten eller la oss hente dem hjemme hos deg. Når vi har mottatt varene, overfører vi kjøpsbeløpet minus eventuelle fraktkostnader rett inn på kontoen din. Egne vilkår gjelder for produkter som er bestilt på mål.

Andre steder får kunder mulighet til å teste et kjøpt produkt i en periode før de kan levere det tilbake og få pengene igjen. XXL gir for eksempel kundene rett til 100 dagers åpent kjøp:

Vi tilbyr 100 dagers åpent kjøp fra tidspunktet du mottar varene, og gratis retur og bytte.

Noen tips til deg som selger:

  • Retten til å bytte kan du avtale med kunden ved kjøpet, eller den kan følge av sedvane eller annen praksis i bransjen.

  • Be kunden om å ta vare på kvitteringen, eventuelt også original emballasje.

  • Be kunden om å komme tilbake til butikken så snart som mulig hvis vedkommende ønsker å bytte.

  • Informer om at produktet må være ubrukt og uten skader dersom kunden ønsker å bytte.

  • Som hovedregel må kunden bytte produktet i samme butikk eller kjede som det er kjøpt i.

  • Forbrukerkjøpsloven gir bytterett bare om en vare er mangelfull.

  • Er det mangler ved varen, kan kunden også kreve avslag i prisen, heving av kjøpet, erstatning, ny vare eller reparasjon av varen.


CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland, Hanne-Lisbet Løite og Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 21.05.2021

Læringsressurser

Klager og reklamasjoner