Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Undersøk kommunikasjonsteknologi og relasjoner

Velg en innfallsvinkel til temaet, og gjør en undersøkelse der du ser på hvordan kommunikasjonsteknologien påvirker relasjoner i din egen hverdag.
To gutter sitter ved bordet. En holder på med mobil, den andre med nettbrett. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

1. Lær om kommunikasjonsteknologi og relasjoner

  1. Les artikkelen "Kommunikasjonsteknologi og relasjoner". Se også filmen øverst i artikkelen.

  2. Oppsummer med fem setninger det artikkelen sier om hvordan kommunikasjonsteknologien påvirker relasjoner.

  3. Del de fem setningene med en medelev, og diskuter om dere har oppfattet noe annerledes, eller hvis noe er uklart.

2. Finn en problemstilling/innfallsvinkel

Velg en innfallsvinkel til temaet relasjoner og kommunikasjonsteknologi, med utgangspunkt i din egen hverdag.

  • Kanskje du vil fokusere på hvordan en bestemt type kommunikasjonsteknologi, for eksempel smartklokke, påvirker relasjonene du har til andre?

  • Kanskje du vil se på en bestemt situasjon, for eksempel friminuttene, der kommunikasjonsteknologien påvirker samhandlingen med andre?

  • Kanskje du vil se på hvordan en bestemt relasjon, for eksempel kjæresteforhold, blir påvirket av kommunikasjonsteknologi?

3. Gjør en undersøkelse

  • Planlegg og gjennomfør en undersøkelse der du utforsker hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker relasjoner i hverdagen din.

  • Velg en metode som du mener egner seg til å utforske temaet ut fra innfallsvinkelen din, og kvalitetssjekk opplegget med læreren før du setter i gang. Det er flere metoder som kan være aktuelle: observasjoner, data direkte fra kommunikasjonsteknologi som smarttelefoner, og intervjuer.

Tips til undersøkelsesopplegget ditt
  • Velg et tidsrom som egner seg spesielt godt for å observere kommunikasjonsteknologi og relasjoner i din egen hverdag, med utgangspunkt i problemstillingen du har valgt.

  • Hvis du har valgt å se på hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker relasjoner i friminuttet, velger du for eksempel ett eller flere friminutt den neste uka.

  • Lag et observasjonsskjema der du noterer alle hendelser som du mener er relevante, uten å tolke det du ser. Hvis du for eksempel skal utforske effekten smartklokken har på relasjonene dine i hjemmet, kan du notere hvor mange ganger du får varsler i løpet av en samtale, og hva det gjør med lengden eller kvaliteten på samtalen.

  • Anonymiser de andre som er med i observasjonene dine, bruk for eksempel tall i stedet for navn.

  • Du kan også hente data fra teknologien du bruker, for eksempel har de fleste smarttelefoner mye data om antall varsler og tid brukt på ulike apper under "skjermtid" i innstillingene.

  • I tillegg til observasjoner og datainnsamling kan du gjøre intervjuer der du spør andre om hvordan de opplever samhandlingen med noen som stadig vekk ser på smartklokka si, for eksempel.

  • Du kan også designe et eksperiment for å se hvordan ulike innslag av kommunikasjonsteknologi påvirker samhandlingen. Her må du samarbeide tett med læreren om gjennomføringen, for det er strenge etiske regler for å utføre eksperimenter som involverer andre.

4. Tolk og presenter funnene du har gjort

  1. Samle observasjoner, data og intervju-data, og tolk hva de sier om problemstillingen du har valgt.

  2. Presenter funnene og tolkningene dine av dem i skriftlig eller muntlig form. Bruk begreper og kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsteknologi.

Presentasjonen skal inneholde

  • problemstillingen din

  • en beskrivelse av undersøkelsesopplegget

  • en beskrivelse og tolkning av funnene dine

  • en drøfting av problemstillingen med utgangspunkt i funnene dine

  • en avslutning der du oppsummerer undersøkelsen og drøftingen din

CC BY-SASkrevet av Caroline Nesbø Baker.
Sist faglig oppdatert 28.01.2022

Læringsressurser

Kommunikasjon, identitet og teknologi