Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Diskuter synspunkter på det gode liv

I denne oppgaven skal dere argumentere for og imot påstander om det gode liv som er inspirert av de gamle greske filosofene.
To vektskåler som vipper på spissen av en blyant. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Samarbeid to og to

Jobb sammen to og to i fem minutter. Formuler argumenter som svar på følgende påstander:

  1. Hvis man har innsikt i hva som kjennetegner et godt liv, ville man også leve slik.
    1. Finn argumenter for dette synet.
    2. Finn argumenter mot dette synet.
  2. Hvis man realiserer evnene sine på best mulig måte, vil man leve et godt liv.
    1. Finn argumenter for dette synet.
    2. Finn argumenter mot dette synet.
  3. Mennesket kan ikke leve et godt liv hvis det ikke får brukt evnene sine i et sosialt fellesskap.
    1. Finn argumenter for dette synet.
    2. Finn argumenter mot dette synet.
  4. «Det gode liv» kjennetegnes av mest mulig sanselig nytelse.
    1. Finn argumenter for dette synet.
    2. Finn argumenter mot dette synet.

Diskuter i klassen

Diskuter nå de fire påstandene i klassen.

I debatten bruker dere de argumentene dere har forberedt.

CC BY-SASkrevet av Heidi Mobekk Solbakken.
Sist faglig oppdatert 27.05.2022

Læringsressurser

Det gode liv