Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Definer begrepet teknologi

Teknologi er et ord vi bruker ofte, kanskje uten å tenke over hva det betyr. I denne oppgaven skal dere undersøke ordet nærmere og forsøke å lage deres egen definisjon.

Oppgave 1. Se filmen

Etter at du har sett filmen, skriv ned: Hva kjennetegner en god definisjon?

Oppgave 2.

  1. Alene: Bruk tre minutter på å prøve å formulere din egen definisjon av begrepet «teknologi».

  2. Sammen med andre: Sett dere sammen og les opp definisjonene dere har laget for hverandre. Diskuter dere fram til en felles definisjon som alle er enige i. Bruk kriteriene for en god definisjon fra filmen over.

  3. Skriv den definisjonen gruppa har blitt enig om, på tavla.

  4. Diskuter i fellesskap:

  • Er det noen ord som går igjen? Er dette selve essensen av hva teknologi er?

  • Er noen av definisjonene for vide?

  • Er noen for snevre?

  • Hva ser ut til å være de største problemene knyttet til det å definere teknologi?

Oppgave 3.

Bruk definisjonen dere kom fram til og vurder gjenstandene under på nytt: Hvilke gjenstander passer til deres definisjon på hva teknologi er?

Diskuter om dere må gjøre flere endringer på definisjonen.

Kollasj av ulike gjenstander, for eksempel en note, et fuglerede, en blyant, en lyspære, et brød, en drueklase, et vinglass, en flamingo, en PC og et isfjell. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 4. Andre definisjoner på teknologi

  1. Finn noen definisjoner av teknologi på nettet.

  2. Er disse definisjonene like? Hva er forskjellen på dem?

  3. Sammenlikn deres definisjon med de dere fant på nettet. Pek på likheter og forskjeller.

  4. Diskuter mulige forklaringer på det dere har funnet ut i b) og c).

Oppgave 5. Dette ville jeg funnet opp!

Hvilken teknologi ville du funnet opp? Hvordan kunne denne teknologien vært nyttig for deg og andre?

  1. La alle få litt tid til å tenke seg om og lage en formulering som dette:
    Jeg ville funnet opp ...... fordi det ville ...................

  2. La alle få lese opp sin setning etter tur.

  3. Diskuter om det er mulig å lage oppfinnelsene deres med teknologi som finnes i dag. Hvilke begrensninger finnes det?

CC BY-SASkrevet av Eivind Sehested Zakariassen og Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 09.08.2022

Læringsressurser

Kyborgene kommer!