Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Teknologiens historie

Bli kjent med teknologiske nyvinninger opp gjennom historien. Finn ut hvem som utviklet teknologien, hvordan den påvirket livet til dem som levde da, og om den påvirker oss som lever i dag.
Etniske shui-dansere utfører den tradisjonelle dragedansen med drager og fyrverkeri. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1. Teknologiske nyvinninger opp gjennom historien

  1. Skriv ut vedlegget og klipp ut kortene. (Hvis dere vil bruke andre teknologier, kan dere gjøre endringer i den vedlagte tekstfila og skrive ut denne).

Filer

Teknologiske nyvinninger

  1. Jobb sammen i par eller små grupper og plasser kortene etter hverandre i den rekkefølgen dere tror teknologien ble tatt i bruk. Er det noen teknologier dere er sikre på plasseringen av? Hvilke teknologier er vanskeligst å plassere?

  2. Diskuter hva dere kom fram til felles i klassen.

  3. Ta for dere hver av teknologiene, bruk kilder og finn ut

  • når teknologien ble utviklet

  • hvem som var hovedaktører

  • hvordan teknologien påvirket menneskene som levde på den tida

  • hvordan teknologien påvirker oss som lever i dag

Oppgave 2. Betydningsgradestokk

  1. Bruk kortene fra oppgave 1.

  2. Jobb sammen i par eller små grupper.

  3. Tegn et koordinatsystem med x- og y-akse. La tid være enhet på x-aksen og betydning være enhet på y-aksen.

  4. Plasser kortene i kronologisk rekkefølge langs x-aksen.

  5. Diskuter og vurder hvor stor betydning teknologiene har hatt på livet vårt. Jo større betydning teknologiene har hatt, jo høyere opp på y-aksen skal dere plassere teknologien.

  6. Diskuter felles i klassen. Argumenter for de valgene dere tok, og de vurderingene dere gjorde.

Koordinatsystem med nåtid på x-aksen og betydning på y-aksen. Rektangler ligger spredt utover i koordinatsystemet. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
  • Bruk tidslinja/betydningsgradestokken som utgangspunkt for videre diskusjoner og arbeid.

    • Var det noen som styrte utviklingen?

    • Kunne de vite hva konsekvensene ble?

    • Hvordan ville vi periodisere historien hvis kriteriet er menneskets påvirkning på naturen?

Forslag til flere diskusjonsoppgaver
  1. Fantes det teknologi før menneskene? Forklar.

  2. Diskuter påstanden: Dyr kan ikke utvikle teknologi.

  3. Hvilke faktorer påvirker om en bestemt type teknologi blir utviklet?

  4. Diskuter påstanden "Det var teknologene som startet den industrielle revolusjonen, ikke naturviterne."

  5. Transformatoren ble oppfunnet i 1885 og gjorde det mulig å overføre elektrisitet fra der den ble laget til steder langt unna. Hvilken betydning fikk dette for utviklingen av andre typer teknologi?

  6. Hvem kan utvikle ny teknologi? Gi eksempler på teknologi som har blitt utviklet av ulike typer grupper.

  7. Tenk deg at du er journalist på den tida da mennesket tar i bruk ilden. Du skal lage et intervju med de personene som klarte dette for første gang. Hvilke spørsmål vil du stille? Gjennomfør intervjuet som et rollespill og lag et innslag for en tenkt nyhetssending.

Kilde

Korbøl, K. (2019). Hva er det felles beste? Historie og bærekraft. I O.A. Kvamme og E. Sæther (Red.). Bærekraftdidaktikk. Fagbokforlaget.

CC BY-SASkrevet av Karsten Korbøl og Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 09.08.2022

Læringsressurser

Kyborgene kommer!