Hopp til innhold

Fagstoff

Grønnvasking og grønnvaskingsplakaten

Hva er grønnvasking, og hvorfor er det et problem at noen prøver å grønnvaske? I denne artikkelen skal vi se nærmere på grønnvasking og grønnvaskingsplakaten.
Mennesker kledd ut som vaskere. De har vaskeutstyr og plakater og protesterer mot grønnvasking. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er grønnvasking?

Grønnvasking er når bedrifter lager misvisende markedsføring der de forsøker å framstå som grønnere, mer miljøvennlige og mer bærekraftige enn de egentlig er. Det handler altså om at bedrifter forsøker å gjøre seg attraktive for kunder og selge mer ved å påstå at de er grønne, miljøvennlige og bærekraftige, uten at dette stemmer.

Hvis en bedrift påstår at produktet deres er klimavennlig eller laget med bærekraftige materialer, uten at de dokumenterer dette på noe vis, er det sannsynligvis grønnvasking. Eller hvis en virksomhet har store klimagassutslipp og er lite miljøvennlig, men bruker hele markedsføringen sin på å vise at de bidrar med å plukke plast på stranda, vil dette være grønnvasking. Da forsøker virksomheten å gi et inntrykk av at de er mye mer klimavennlige, miljøvennlige og bærekraftige enn de egentlig er.

Grønnvaskingsplakaten

Grønnvaskingsplakaten er et samarbeid mellom Skift, Miljøstiftelsen Zero, WWF og Framtiden i våre hender. De har valgt å definere grønnvasking bredt. Det vil si at de ikke bare ser på grønnvasking knyttet til miljø og klima, men de tar med alle dimensjonene ved bærekraftig utvikling. De ønsker å favne om alle de 17 bærekraftsmålene FN har laget.

Ikoner for de 17 temaene i FNs bærekraftsmål. Grafikk.

Grønnvaskingsplakaten er laget for å hjelpe små og store virksomheter slik at de unngår grønnvasking og heller bidrar til et grønt skifte. Grønnvaskingsplakaten har ti punkter som sier noe om hvordan virksomheter kan unngå grønnvasking. Her er de ti punktene:

  1. Vær ærlig og etterrettelig.

  2. Pass på at bærekraftsarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen.

  3. Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom man selv ikke har tatt reelle grep.

  4. Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker.

  5. Vær varsom med å bruke en stor del av markedsføringsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket.

  6. Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast.

  7. Bruk de etablerte merkeordningene, eller jobb for å etablere gode merkeordninger på tvers av din bransje dersom det mangler.

  8. Vær forsiktig med uttrykk som "bedre for klima", "bedre for naturen", "bedre for miljøet" osv.

  9. Vær varsom med å markedsføre virksomheten kun på bærekraftsmål den er god på.

  10. Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorater som bevis på at du jobber med bærekraft.

Du kan lese litt mer om de ulike punktene på grønnvaskingsplakatens hjemmeside.

Relatert innhold

Forbrukertilsynet har utarbeidet en egen veileder for hvordan bærekraftpåstander kan, og ikke kan, brukes i markedsføring av varer og tjenester.

CC BY-SASkrevet av Hans Græsli.
Sist faglig oppdatert 10.03.2022

Læringsressurser

Klesbransjen