Ejercicios: El cómic de Kristina de Tunsberg
Repeter kort handlinga og viktige gloser.
Oppsummer handlinga muntlig. Jobb gjerne i par! Da blir øvelsen morsommere.
Les setningene høyt, og oversett dem til norsk.
Klar for en utfordring? Gå bakover fra det siste kortet og oversett fra norsk til spansk!
I tegneserien ser vi at kongen har stor makt. Kristina må adlyde sin fars vilje og får ikke bestemme over sitt eget liv. Hvordan er det i dag? Hvem har makt over oss?
Diskuter på spansk (og eventuelt norsk) i par eller i små grupper. Del deretter resultatene deres med ei annen gruppe eller med klassen.
¿Qué personas te influyen? ¿Qué personas tienen poder sobre ti? ¿Te parece bueno o malo? Hvilke mennesker påvirker deg? Hvilke mennesker har makt over deg? Synes du det er bra eller dårlig?
¿Qué aspectos de tu vida puedes decidir por ti mismo/a? ¿Qué aspectos no puedes decidir por ti mismo/a? Hva i livet ditt kan du bestemme selv? Hva kan du ikke bestemme selv?
¿En qué cosas suelen estar en desacuerdo los jóvenes y sus padres/tutores a menudo? Hva pleier ungdommer og foreldre/foresatte ofte å være uenige om?
Velg en person i tegneserien og beskriv denne nærmere. Fyll ut informasjon om din person. Skriv gjerne litt mer enn i teksteksempelet i tabellen.
Palabras clave (Stikkord) | Informasjon | Información |
---|---|---|
Nombre | Min person heter/er X. | Mi personaje se llama X. |
Edad | Han/Hun er omtrent ... år gammel. | Él/ella tiene alrededor de... años. |
Lugar de residencia | Han/Hun bor på/i ... | Él/ella vive en... |
Profesión/título | Han/Hun er ... | Él/ella es... |
Familia y amigos | Han/Hun har en/ei/et ... Faren/Mannen/Vennen hennes ... Dattera/Kona/Venninna hans ... Forholdet deres er ... | Él/ella tiene un/una... Su padre/madre/amigo... Su hija/mujer/amiga... Su relación es... |
Apariencia | Han/Hun har ... hår og ... øyne. Han/Hun er slank, kraftig, ... | Él/ella tiene el pelo... y los ojos... Él/ella es delgado/a, fuerte,... |
Cualidades personales | Han/Hun er sympatisk, klok, modig, pålitelig, slem, smart, lur, ærlig, ... | Él/ella es simpático/a, inteligente, valiente, confiable, malo/a, listo/a, sincero/a,... |
Problemas, preocupaciones y sueños | Han/Hun er redd for at ... Han/Hun vil ... Han/Hun forsøker ... Han/Hun håper/ønsker at ... | Él/ella tiene miedo de que... Él/ella quiere... Él/ella trata de... Él/ella espera/desea que... |
Tu opinión | Jeg synes at han/hun ... Han/Hun er også ... Dessuten ... Han/Hun gjør/har for eksempel ... Totalt sett virker han/hun ... | Pienso que él/ella... Él/ella es también... Además... Él/ella hace/tiene, por ejemplo..., En general él/ella parece ... |
Jobb i par eller grupper. Velg en scene, ei side eller en bildesekvens og fordel personene mellom dere.
Les replikkene i snakkeboblene høyt sammen.
Oversett replikkene muntlig til norsk. Kontroller gjerne ved å sjekke den norske utgaven.
Lag tankebobler og skriv hva personene tenker i situasjonen.
Øv på å spille scenen/situasjonen med snakke- og tankebobler. Husk god innlevelse!
Framfør for ei annen gruppe eller for læreren.
Velg ei rute fra tegneserien og se nærmere på den.
Beskriv bildet. Hva viser bildet? Hva skjer?
Beskriv plasseringa av de ulike elementene i bildet.
Beskriv virkemidler som farger, lys og skygge.
Beskriv utsnittet (den delen av tegneserieverdenen som vises).
Et totalbilde viser personer og omgivelsene rundt på avstand.
Et halvnært bilde viser ofte én eller få personer fra hodet og ned til knærne.
Et nærbilde av et ansikt eller ei hånd viser hva personen tenker og føler.
Beskriv bildevinkelen. (Et bilde kan vise motivet fra ulike ståsteder.)
Vanligvis ser vi det som skjer, rett forfra, i øyehøyde.
Når vi ser noe nedenfra, kalles det froskeperspektiv. Det vi ser, virker stort/truende.
Når vi ser noe ovenfra, kalles det fugleperspektiv. Det vi ser, virker lite/ufarlig.
Beskriv rutas format og størrelse.
Liggende format (breddeformat) brukes ofte for å vise landskap og folkemengder.
Stående format (høydeformat) brukes for å vise én eller få personer eller detaljer.
Mange små ruter kan vise et raskt hendelsesforløp. Ei rund rute gir en spotlight-effekt.
Beskriv teksten i snakkeboblene og eventuelle lydord som beskriver lyden av noe.
Gi til slutt din egen mening om bildet.