I denne oppgaven skal du bevege deg i et 360-galleri for å få ny kunnskap om bilder. Etterpå skal du bruke det du har lært, til å studere hvordan andre bruker visuell kommunikasjon.
Til læreren
Hodetelefoner til lytting i galleriet Be de elevene som har hodetelefoner eller ørepropper, om å ta dem med slik at de kan lytte til beskrivelsen når de ser på de ulike bildene. Ha gjerne noen til utlån dersom skolen har slike tilgjengelig.
Del 1: Reflekter og diskuter
Hvor mange bilder deler du med venner og familie i løpet av en dag, og bruker du foto når du skal presentere et skolearbeid? Noter noen tanker om hvordan du bruker bilder i din kommunikasjon med andre.
Du har kanskje hørt utsagnet: "Et bilde sier mer enn tusen ord"? Forklar med egne ord hva som menes med det.
Gå sammen i grupper på tre–fire elever og diskuter om dere er enige i utsagnet i punkt 2. Diskuter også hvordan dere bruker bilder i kommunikasjon med andre.
Innholdet under er visuelt.
Del 2: Utforsk
Nå skal du lære om visuell kommunikasjon og konsentrere deg om rommene i den øverste etasjen i 360-bildegalleriet. Start med å se instruksjonsfilmen under.
Velkommen til gallerivandring!
Instruks
Gjennomfør en gallerivandring, og lær ved å se nærmere på informasjonen ved de ulike bildene. Start i andre etasje, og se på ulike eksempler på visuell kommunikasjon.
Klikk deg inn på hvert enkelt bilde. Bruk hodetelefoner eller ørepropperog lytt til beskrivelsen mens du studerer bildet nærmere.
Noter viktige poenger om bildekommunikasjon ut fra hva du ser, leser eller hører i galleriet. Del gjerne inn notatene ut fra navnene på rommene du besøker i galleriet.
Navn på rommene i andre etasje
Påvirkning gjennom bilder
Kommunikasjon gjennom bilder
Hvorfor ser vi det vi ser?
Fargebruk
Persepsjon
Velg hva du vil jobbe videre med
Se gjennom notatene dine. Velg ut minst fem setninger av det du har skrevet i løpet av gallerivisningen, som du vil huske på og ta med deg i dine egne møter med bilder.
Noen viktige fagord som blir presentert i galleriet
Ikon
er en visuell forenkling av virkeligheten. Ikoner kan formidle viktig informasjon uavhengig av mottakerens språk og kultur.
Symbol
står for noe annet. Hva et symbol representerer, er vanligvis kulturbestemt, for eksempel kan ei due stå for fred og et anker for håp.
Naturalistisk
vil si at et motiv er gjengitt slik det ser ut i virkeligheten.
Dybde
påvirker hvordan vi oppfatter avstand. Vi kan få noe til å se nært ut, og andre ting til å se ut som de er lenger unna. Vi kan skape dybde i tegninger og malerier ved å bruke perspektiv, størrelsesforskjeller og overlapping.
Kontekst
handler om situasjonen noe skjer eller blir sagt i. Det kan også være sammenhengen en tekst eller et bilde blir presentert i.
Persepsjon
refererer til hvordan hjernen vår tolker sanseinntrykkene våre. Det kan inkludere syn, hørsel, lukt, smak og berøring.
Optisk illusjon
kan lure hjernen vår til å se noe som ikke er der, eller som ser annerledes ut enn i virkeligheten.
Del 3: Studer hvordan visuell kommunikasjon blir brukt i andres bilder
Ta utgangspunkt i notatene dine fra gallerivisningen, og finn tre eller flere bilder på nettet, i bøker eller i magasiner. Velg bilder som kan representere ulike former for visuell kommunikasjon. Samarbeid gjerne med medelever.
Vis noen av bildene for klassen, og forklar hvordan bildene kommuniserer. Bruk fagorda du har lært gjennom gallerivandringa.