Hopp til innhold

Fagstoff

Brukerstyrt produktutvikling

For å få fart på produktutviklingen kan vi involvere brukerne våre, altså kundene. De har både interesse for og kompetanse om våre produkter.
Idélab med mange lapper og notater på et ark. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Brukerstyrt innovasjon

Kundene blir i økende grad tatt med i selve utviklingsprosessen for produkter. Stormberg er ett eksempel på en bedrift som gjør nettopp dette, ved at de lar brukerne gi tilbakemeldinger via sosiale medier. Vi kan også nevne NDLA, som lar elever og lærere teste ut og gi tilbakemelding på innhold, struktur og design.

Et tredje eksempel er Freia, som i 2020 inviterte hele Norge til å lage sin egen variant av melkesjokolade, i konkurransen Sjokoladeoppfinneren.

Les mer om konkurransen Sjokoladeoppfinneren

Artikkel om Freias første sjokolade laget av folket, fra convenience.no

Mye av arbeidet med brukerstyrt innovasjon er å legge til rette for at kundene og medarbeiderne skal bli interessert i produktet og tenke innovasjon og produktutvikling.

Bedriften må også lage arenaer hvor ideer kan kommuniseres. I dag bruker vi ofte sosiale medier for å uttrykke meninger om produkter.

Tenk over

Har du noen gang vært i kontakt med en bedrift og kommet med kritikk av produkter, eller forslag til forbedringer?

Hva fikk deg eventuelt til å gjøre det, og hvordan ble henvendelsen mottatt?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 30.05.2018

Læringsressurser

Innovasjonsprosesser