Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Skriv et essay om algoritmer i sosiale medier

Har du tenkt over hvordan data om alt du gjør på nettet, blir samla og brukt i markedsføring? Systemene velger hva vi skal oppleve og kjøpe og påvirker hvordan vi kommuniserer. Reflekter over bruken av algoritmer i sosiale medier og skriv et personlig essay.
Manus til videoen

Forfatter: Bår Stenvik (CC-BY-NC-ND)

2: Bare basslinje. Du i ja – å i ja

ANGST
Visste du at de siste tjue åran har vi klart å vekke til live ein av de verste plagan fra middelalderen?

Bare bli med nån hunder år tebake.

Klang på stemmen

HEMMELIGHET
HVISKE
I mørket der står en munk alein
Han står i en stor sal og søng
Men han søng itj alein, for når'n avslutte sangen

Stopp

Så en sekker på at stemman te englan som hæng igjen i den store klangen.

Skifte til mikk uten klang

URO
Utafor klosteret e klosterhagen,
og himmeln e høg og greinan e grønn

KOMPRESSOR

3: Fuglelyder

Men sangen fra føglan kunn fyll folk med frykt
Det kunn væra stemma som snakka i koda
Det va itj engla men no skikkelig stygt
Det kunne vær forkledde demona

1: Sh – fire etterslag

Demonan va mang, og hadd kver sin sang
Mammon frista dem som villa eig meir,
Asmodeus fant dem som villa pul fleir
De visste ka vi tenkt og dem vesst ka vi villa
så dem vesst at dem visska oss rett ting i øret
når natta va mørk, og vi lå å drømt
om gods og gull eller å bli full, eller få med nån på litt tull

1: Hveserytme 4

TRØYST
Men mot onde ånda
Hadd kirka teknologi
Når demonan kom kunn vi kors oss og be
Og vess du møtt huldra kunne det å hjølp mot det
Og vess en venn ikke va riktig frisk
og du tenkt diagnosen va nå demonisk
Så kunn du å prøv gamle hedenske triks

KLANG
4: Sang. (Eg mana deg, bruk første halve linje som andrestemme) strekk ut deg

DISTANSE
Så gikk århundran, og demonan forsvant fra hverdagen.

Kutt all lyden

Vi begynte å tenk på demonan som metaforer for våres egne drifta. Mammon og Asmodeus va ikke lenger usynlige skapninga som svirra rundt oss, men impulser som oppsto i vår egen hjerne.

ERTENDE
Da trenger vi ikke lenger å være redd for fuglesangen. Men vårres tid har fått sine egne demona, og dem har sin egen mørke skog.

2: Bass igjen. Legg på strupe.

Inn i nettet går vi all alein, men vi itj alein når vi e der.

3: Sample kvitring fra tidligere?

Der e det pip og pling og plystring
Hei, vil du bli rik på Bitcoin
Hei, vennan din har delt nåkkå
Hei du, æ e veldig pen, og vil bli vænn med akkurat dæ

KOMPRESSOR

5: Legg Beats tchkikitikitikititiki

ADVARENDE
Nån sjer at du bli sint på Trump
At nabon e sint på Tesla
Dem veit kem som e redd for klimaet
Og kem som e redd for å bli tjukk
Og kem kan det værra som friste oss
Og veit ka vi e mest redd for
Kem e det som leve av vårres valg
mens vi levve i demmes vold?

Vel – ethvert middelaldermenneske ville gjenkjent sånne skapninger som demoner.

1: hihat/hvesing

Men de digitale demoner vi har no, er forskjellig fra middelalderen sine på en viktig måte. De algoritmiske demonan finnes på ordentlig, og dem jobbe ikke for Satan, men for store selskap. Og dem sug opp data fra dæ og mæ.

KLANG
Teknologisk slurpelyd
Stopp

Wzzzziouzkfff slsst

ATTENBOROGUH
Velkommen tilbake til middelaldern. Ifølge kirka jobbet demonene til syvende og sist for Gud. Sånn måtte det være, for han var jo allmektig. Demonene var en slags frilansagenter som jobbet på lisens med å friste folk til Satan, så Gud kunne se hvem som klarte å stå imot. Tanken var at demonene samla data om oss.

Forretningsmodellen for kirka i middelalderen var å selge beskyttelse. For selv om det var kirka som hadde dikta opp demonan, var jo tankene helt virkelige.

1: Hvesing

Så når natta kom og tankan sprang
te naboen sine saftige lår
Da vesst du at demonen hadd et navn

Asmodeus, demonen for lyst og kåtskap. Jeg vet hvem du er. Jeg vet hva du vil og kem du jobbe for!

Å demonan fantes itj, men dem gjord sæ bemærka
Å dem fantes itj, men vi vesst ka dem villa
Men i dag finnes dem, mana fram
i eittal og nulla, mana fram
algoritma som rytma i – kverdagen
Dem finnes, men dem gjør sæ itj bemærka

2: Sette på basslyden

De summer rundt i bakgrunnen av appene dine. Og du må grave deg langt inn i menyen og lese lange kompliserte tekster om du skal finne navnet deres, og hva de egentlig gjør. Hvis du faktisk skulle lest alle avtalene en gjennomsnittlig person godtar i løpet av et år, ville det ta 76 arbeidsdager. Og selv da ville de fleste av oss ikke forstå hva det betyr. Derfor klikker de fleste bare ok.

1 og 2: Pause lyden for OK pling

Dem love peng og dem love paradis
bare vi kike og svare og klikke
på varsla som plinge og pip i et sett
Heilt te det e vi som fan mæ klikke
Fordi vi laga et helvete på nett.

Og – æ veit itj om du har hørt det, men etter tyve år med annonser på internettet veit vi ikke en gang om dem er særlig effektive. Kirka i gamle dager bløffa om kor farlig demonan va, og teknologiselskapene i dag bløffer til annonsørene om kor flink algoritmene e te å sell oss ting.

Og ka vil dem egentlig? Dem vil ha makt,
men akkurat koss e patentbelagt
så det finnes ei pakt vi e nødt te å slakt.

Og da trøng vi gode hjelpere. En slags moderne åndemanere, som Datatilsyn og Forbrukerråd. Dem må krev innsyn i algoritmene og tving dem fram i lyset, så alle kan se hvor de kommer fra, og hvem dem jobber for. Så vi kan sei: Vi veit kem du e, vi veit ka du vil.

SNAKKE INN, DU JA DU JA, DU DER.

3: Linje. Du ja
4: Manevise
5: beats, synge

ROPER
MEN – vil vi egentlig ha en verden full av digitale demoner? Eller finnes det en annen måte å organisere internettet på? Der ikke alt handler om å få oss til å se på annonser eller klikke på linker? Der ikke alt er et ustoppelig mas etter oppmerksomheten vår?

Stopp

For dette er jo ikke overnaturlige vesener. Det er dataprogrammer, som ikke en gang er særlig smarte, men bare bruker matematiske formler for å utnytte dine impulser. De er laget av mennesker, som må følge lover og regler.

Så … om vi gjorde målrettet annonsering ulovlig, og fant en annen finansieringsmodell for internettet, kunne vi kanskje ha et internett fullt av engler i stedet?

Nynner

Som ikke snakket til svakhetene våre og fristet oss, men heller hjalp oss å forstå ting og leve gode liv? Sånn som vanlige folk gjør på Wikipedia og i nettforum overalt uten å tjene penger på det.

Nynnelinje 2

Kanskje vi kunne være hverandre sine engler og si ting som: Hei, ka med å skru av telefonen din litt og bli med ut og hør på føglan?

Sssj
Stopp lyden

La deg inspirere av videoen Digitale demoner og skriv et personlig essay

Oppgave:

Skriv et personlig essay der du reflekterer over bruken av algoritmer i sosiale medier. Hvordan påvirker den teknologiske utviklinga oss både som enkeltindivider og som samfunn?

Tips til momenter

  • I et essay kan du være personlig. Du kan for eksempel fortelle om en hendelse der du oppdaga at algoritmer påvirker hva slags reklame du får opp når du er inne på sosiale medier.

  • Tenk gjennom positive og negative sider ved bruk av algoritmer i sosiale medier.

  • Reflekter over hvilke konsekvenser bruk av algoritmer i sosiale medier kan ha. Vis gjerne til uskyldige eksempler, men vurder òg om utviklinga kan få mer alvorlige virkninger.

  • Pass på at du svarer på hele oppgava: Du skal vurdere hvordan bruken av algoritmer påvirker oss som enkeltpersoner. I tillegg bør du løfte blikket og tenke over hvilke konsekvenser dette kan få for samfunnet vårt. Kan det vi eksponeres for på sosiale medier, påvirke demokrati og medborgerskap? I så fall –hvordan?

Sett deg inn i temaet

Hva er en algoritme?

En algoritme beskriver hvordan ei oppgave kan løses steg for steg. Datamaskiner kombinerer ulike algoritmer for å utføre avanserte operasjoner.

Reklamen du får servert i sosiale medier, blir ofte bestemt av en algoritme. Algoritmen tar utgangspunkt i dataspora du etterlater når du navigerer på nett, for så å skreddersy reklame til deg. Har du for eksempel søkt etter informasjon om soveposer, vil du i lang tid framover få opp reklame for diverse turutstyr.

Relatert innhold

Illustrasjon av et strekmenneske som går fra start til mål. Til venstre står det "essay" og til høyre "mål". Essayets kjennetrekk er illustrert ved en strek som går i bølger.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvordan kan du skrive et personlig essay?

I et personlig essay skal du vandre i temaet og invitere leseren med på tankereisen din. Teksten skal ha en tydelig rød tråd, samtidig som du bør vise at du kan nærme deg temaet fra flere vinkler. I ressursene under kan du finne skrivestøtte hvis du ønsker å bruke dette.

Relatert innhold

Er det vanskelig å finne på noe å skrive om? Få hjelp til hvordan du kan få idéer når du skal skrive et essay.

CC BY-SASkrevet av Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 13.05.2022

Læringsressurser

Å skrive essay