Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Gruppert datamateriale

Gjør oppgaver med gruppert datamateriale.

Du kan laste ned GeoGebra-ark med ferdig løsning til oppgavene nederst på sida.

ST-41

Ved en skole ble høyden til alle elevene på vg2 målt. Resultatet er presentert i tabellen.

Høyde til elevene

Høyde i cm

Frekvens

[150, 160⟩

6

[160, 165⟩

21

[165, 170⟩

60

[170, 175⟩

73

[175, 180⟩

64

[180, 185⟩

67

[185, 190⟩

24

[190, 200⟩

8

Sum

323

Du skal blant annet tegne et histogram som viser resultatene.

a) Finn søylehøyden (histogramhøyden) i hvert intervall.



Løsning

Husk at histogramhøyde er frekvens delt på klassebredde. Når vi bruker GeoGebra, trenger vi også ei liste med klassegrensene, og disse tallene er fine å bruke til å regne ut klassebreddene.

A

B

C

D

E

1

Høyde i cm

Frekvens

Klassegrenser

Klassebredde

Histogramhøyde

2

[150, 160⟩

6

150

10

0,6

3

[160, 165⟩

21

160

5

4,2

4

[165, 170⟩

60

165

5

12

5

[170, 175⟩

73

170

5

14,6

6

[175, 180⟩

64

175

5

12,8

7

[180, 185⟩

67

180

5

13,4

8

[185, 190⟩

24

185

5

4,8

9

[190, 200⟩

8

190

10

0,8

10

200

11

Sum

323

A

B

C

D

E

1

Høyde i cm

Frekvens

Klassegrenser

Klassebredde

Histogramhøyde

2

[150, 160⟩

6

150

=C3-C2

=B2/D2

3

[160, 165⟩

21

160

=C4-C3

=B3/D3

4

[165, 170⟩

60

165

=C5-C4

=B4/D4

5

[170, 175⟩

73

170

=C6-C5

=B5/D5

6

[175, 180⟩

64

175

=C7-C6

=B6/D6

7

[180, 185⟩

67

180

=C8-C7

=B7/D7

8

[185, 190⟩

24

185

=C9-C8

=B8/D8

9

[190, 200⟩

8

190

=C10-C9

=B9/D9

10

200

11

Sum

=SUM(B2:B9)

b) Presenter resultatet i et histogram.

Løsning

I GeoGebra lager vi lister av kolonnen med klassegrenser og kolonnen med histogramhøydene. Så bruker vi kommandoen "Histogram(Liste med klassegrenser, Liste med høyder)".

Histogram som viser høyden til elevene på en skole. Illustrasjon.

Under innstillingene til y-aksen har vi latt y-aksen krysse ved 140.

c) Finn median, gjennomsnitt og standardavvik i datamaterialet.

Løsning

Vi starter med medianen. Nedenfor har vi lagt til en kolonne med kumulativ frekvens til frekvenstabellen.

Høyde til elevene

Høyde i cm

Frekvens

Kumulativ frekvens

[150, 160⟩

6

6

[160, 165⟩

21

27

[165, 170⟩

60

87

[170, 175⟩

73

160

[175, 180⟩

64

224

[180, 185⟩

67

291

[185, 190⟩

24

315

[190, 200⟩

8

323

Sum

323

Medianeleven er elev nummer

323+12=162

Elev nummer 162 havner så vidt i klassen med høyder fra og med 175 til 180. Elev nummer 162 blir elev nummer  162-160=2  i denne klassen. Medianhøyden blir da

175 cm+264·5 cm=175,2 cm

Medianhøyden blir her nesten det samme som klassegrensen siden medianeleven har et nummer som bare er litt større enn den kumulative frekvensen til klassen over.

Gjennomsnittshøyden er 175,3 cm, og standardavviket er 8,0 cm. Vi bruker det vanlige standardavviket siden vi har tilgang på alle tallene. Se GeoGebra-ark nederst på sida.

ST-42

Tabellen viser aldersfordelingen i Norge i 2009. Tallene er hentet fra Statistisk sentralbyrå.

Alder

Antall personer
i tusen

[0, 25⟩

1 536

[25, 35⟩

622

[35, 45⟩

722

[45, 70⟩

1 422

[70, 80⟩

287

[80, 112⟩

220

a) Hvor mange personer bodde i Norge i 2009?

Løsning

Antall personer i tusen:

1536+622+722+1422+287+220=4809

Det bodde cirka 4,8 millioner i Norge i 2009.

b) Presenter aldersfordelingen i Norge i et histogram.

Løsning

Vi legger tallene inn i regnearkdelen i GeoGebra. Vi minner om at histogramhøyde er frekvens delt på klassebredde.

I GeoGebra lager vi deretter lister av kolonnen med klassegrenser og kolonnen med histogramhøydene. Så bruker vi kommandoen "Histogram(Liste med klassegrenser, Liste med høyder)".

Aldersfordelingen i Norge presentert i et histogram. Illustrasjon.

c) Finn median, gjennomsnitt og standardavvik i datamaterialet.

Løsning

Vi lager en kolonne med kumulativ frekvens i regnearkdelen i GeoGebra.

Aldersfordelingen i Norge i 2009

Alder

Frekvens

Kumulativ frekvens

[0, 25⟩

1 536

1 536

[25, 35⟩

622

2 158

[35, 45⟩

722

2 880

[45, 70⟩

1 422

4 302

[70, 80⟩

287

4 589

[80, 112⟩

220

4 809

Sum

4809

Medianalderen er person nummer (i tusen)

4 809+12=2 405

Av kolonnen med kumulative frekvenser får vi at tall nummer 2 405 havner i klassen med alder fra og med 35 til 45. Det er fordi kumulativ frekvens for denne klassen er større enn 2 405 og kumulativ frekvens for klassen [25, 35⟩ er mindre (2 158). Tall nummer 2 405 blir tall nummer

 2 405-2 158=247

i denne klassen. Medianalderen blir da

35 år+247722·10 år=38,4 år

Medianalderen er altså 38 år.

Gjennomsnittsalderen er 40 år, og standardavviket er 24 år. Se GeoGebra-ark nederst på sida der vi også har regnet ut medianalderen i regnearkdelen.

ST-43

Statens vegvesen var interessert i å finne ut hvilken fart bilistene holdt på en ny veistrekning. Den høyeste tillatte farten på strekningen var 100 km/t. Hastigheten ble målt på 20 biler. Resultatet av målingen er i tabellen. Farten er gitt i km/h.

Målt hastighet på 20 biler

95.5

103.8

101.2

92.0

89.8

101.5

110.0

120.2

104.1

99.2

119.9

103.8

105.0

131.7

95.2

108.4

113.4

114.9

106.3

102.7

a) Lag en frekvenstabell der du grupperer resultatene i de følgende gruppene:

[80, 100, [100, 105, [105, 110, [110, 120, [120, 135

Løsning

Vi legger tallene i regnearkdelen i GeoGebra.

A

B

C

D

E

F

1

Fart i km/h

Telle-
kolonne

Frekvens

Klasse-
grenser

Klasse-
bredde

Histogram-
høyde

2

[80, 100⟩

||||

5

80

20

0,25

3

[100, 105⟩

|||| ||

7

100

5

1,4

4

[105, 110⟩

|||

3

105

5

0,6

5

[110, 120⟩

|||

3

110

10

0,3

6

[120, 135⟩

||

2

120

15

0,13

7

135

8

Sum

20

A

B

C

D

E

F

1

Fart i km/h

Telle-
kolonne

Frekvens

Klasse-
grenser

Klasse-
bredde

Histogram-
høyde

2

[80, 100⟩

||||

5

80

=D3-D2

=C2/E2

3

[100, 105⟩

|||| ||

7

100

=D4-D3

=C3/E3

4

[105, 110⟩

|||

3

105

=D5-D4

=C4/E4

5

[110, 120⟩

|||

3

110

=D6-D5

=C5/E5

6

[120, 135⟩

||

2

120

=D7-D6

=C6/E6

7

135

8

Sum

=SUM(C2:C6)

b) Presenter resultatene i tabellen i et egnet diagram.

Løsning
Histogram som viser farten til 20 biler. Illustrasjon.

Vi velger å presentere resultatene i et histogram. Vi lager lister av kolonnen med klassegrenser og kolonnen med histogramhøyder fra oppgaven over.

c) Finn medianen ved å bruke enkeltmålingene av farten.

Løsning

Vi setter opp resultatene i stigende rekkefølge.

Målt hastighet på 20 biler, sortert

89,8

92,0

95,2

95,5

99,2

101,2

101,5

102,7

103,8

103,8

104,1

105,0

106,3

108,4

110,0

113,4

114,9

119,9

120,2

131,7

Medianen blir gjennomsnittet av tiende og ellevte måling, som er uthevet i tabellen over.

Medianen er

103,8 km/t+104,1 km/h2=103,95 km/h104,0 km/h

d) Finn medianen ved å bruke det klassedelte materialet.

Løsning

A

B

C

1

Fart i km/h

Frekvens

Kumulativ frekvens

2

[80, 100⟩

5

5

3

[100, 105⟩

7

12

4

[105, 110⟩

3

15

5

[110, 120⟩

3

18

6

[120, 135⟩

2

20

7

8

Sum

20



A

B

C

1

Fart i km/h

Frekvens

Kumulativ frekvens

2

[80, 100⟩

5

=B2

3

[100, 105⟩

7

=C2+B3

4

[105, 110⟩

3

=C3+B4

5

[110, 120⟩

3

=C4+B5

6

[120, 135⟩

2

=C5+B6

7

8

Sum

=SUM(B2:B6)

Medianen er den midterste observasjonsverdien når alle observasjonsverdiene er sortert i stigende rekkefølge. I denne oppgaven har vi 20 fartsmålinger. Siden vi nå har et gruppert materiale, bruker vi ikke gjennomsnittet av tall nummer 10 og 11, men det første tallet, tall nummer 10. Vi legger til en kolonne med kumulativ frekvens i tabellen. Da ser vi at tall nummer 10 må ligge i intervallet [100, 105. Tall nummer 10 ligger  10-5=5  plasser fra venstre klassegrense.

Medianhastigheten blir

100+57·5km/h103,6 km/h

e) Forklar hvorfor medianverdiene i de to forrige oppgavene er ulike.

Løsning

I den første oppgaven bruker vi enkeltmålingene til å finne medianen. I den andre oppgaven finner vi først i hvilken gruppe medianen ligger. Vi beregner så hvor i gruppa medianen omtrent må ligge. Ved denne beregningen forutsetter vi at målingene i gruppa fordeler seg jevnt. Dette blir ikke helt nøyaktig, og svarene vil i de fleste tilfeller være ulike.

f) Finn den gjennomsnittlige farten både ved å bruke enkeltmålingene og ved å bruke tallmaterialet når det er gruppert. Forklar hvorfor det blir forskjell på tallene.

Løsning

Gjennomsnittsfart med enkeltmålingene: 105,9 km/h

Gjennomsnittsfart med grupperte tall: 104,5 km/h

Se det nedlastbare GeoGebra-arket til oppgaven.

I den første utregningen finner vi den nøyaktige gjennomsnittsfarten av de 20 målingene. I den andre bruker vi klassemidtpunktet og beregner gjennomsnittsfarten ut fra dette. Vi antar dermed at målingene i hver klasse fordeler seg jevnt, noe som gir en viss unøyaktighet.

g) Statens vegvesen ønsker å finne spredningen i hvor fort bilene kjører på denne strekningen. Hvilken av de to typene standardavvik bør de bruke: vanlig standardavvik eller utvalgstandardavvik?

Løsning

Valget av type standardavvik kommer an på hvordan tallene skal brukes. Statens vegvesen ønsker å si noe om hvor fort (alle) bilene kjører på denne vegstrekningen. De har ikke kapasitet til å måle alle bilene som kjører, så de har målt et utvalg av dem. Derfor blir det mest riktig å bruke utvalgstandardavvik i denne situasjonen.

Dersom målet hadde vært å si noe om spredningen kun på de 20 bilene som ble målt, ville det ha vært mest riktig å bruke det vanlige standardavviket (populasjonsstandardavviket).

h) Finn standardavviket på to måter: ved å bruke enkeltverdiene og ved å bruke den grupperte inndelingen. Sammenlign verdiene.

Løsning

Standardavvik med enkeltmålingene: 10,3 km/h

Standardavvik med grupperte tall: 11,5 km/h

Se det nedlastbare GeoGebra-arket til oppgaven.

Her blir det også litt forskjellig svar siden det første tallet er basert på enkeltmålingene og det andre på tallene når de er gruppert.

Filer

CC BY-SASkrevet av Olav Kristensen og Stein Aanensen.
Sist faglig oppdatert 28.02.2022

Læringsressurser

Gruppert datamateriale