Lag bilde til en fotoutstilling om nettroll
Du skal lage et bilde som handler om nettroll og nettmobbing, til en fotoutstilling. Bruk fototeknikk, visuelle virkemidler og fortelleteknikker til å lage et medieuttrykk som klart og tydelig formidler budskapet ditt.
Et «nettroll» er en betegnelse på en person som stadig poster provoserende innlegg eller plager andre med sjikanøs omtale i forskjellige internettfora. I dette oppdraget skal du bruke det du har lært om mediebruk og identitetsdannelse, informasjonsvirksomhet og bruk av fototeknikk, fortelleteknikk og virkemidler i fotoproduksjon.
Krav til arbeidsoppdraget
- Les først fagartiklene Medier og identitetsdannelse og Å gjøre seg synlig på nettet. Les også den eksterne artikkelen Trues av nettroll, se filmen Trollus Netticus og sett deg inn i kampanjen Bruk Hue.
- Presenter et sammendrag av innholdet i filmer og artikler i klassen.
- Klassen skal nå planlegge en fotoutstilling som skal vises i kantina eller i et annet fellesområde på skolen. Vurder om dere vil bruke Bruk Hue eller en annet organisasjon som oppdragsgiver for fotoutstillingen.
- Diskuter og bli enig om en problemstilling som skal være felles for alle bildene i fotoutstillingen, og om dere vil bruke tittelen Nettroll eller en annen tittel på utstillingen.
- Formuler budskapet i det bildet du vil lage til fotoutstillingen, skriftlig.
- Lag gjerne en moodboard.
- Bestem hvilke fotomodeller og hvilket opptakssted (location) du vil bruke, i samråd med lærer.
- Planlegg og ta bilder. Husk å ta mange bilder slik at du har nok råmateriale å velge mellom.
- Gjør deg kjent med det fotoredigeringsprogrammet du vil bruke, og ulike veiledninger på nett i bruk av bildeeffekter (f.eks. Photoshop-effekter). Bruk deretter god tid til å etterbehandle bildet ditt i et fotoredigeringsprogram.
- Lever bildet i et bestemt format etter avtale med lærer.
- Sett bildene sammen til en utstilling i samarbeid med de andre i klassen.
- Skriv et refleksjonsnotat der du beskriver hva du gjorde og hva du lærte i dette oppdraget.
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 15.05.2018