Denne grafen skal vise noen historiske sammenhenger og utviklingstrekk. Klarer dere å forstå hva den skal illustrere?
Tips til læreren: "Bilde fra minnet"
Denne oppgaven kan alternativt løses ved hjelp av en metode som historiedidaktiker Erik Lund har kalt "Bilde fra minnet".
Forberedelse
"Bilde fra minnet" er en tegnestafett der elevene deles i grupper på 4–5. Hver gruppe deles så inn i enere, toere og så videre. På hvert gruppebord må man ha et ark å tegne på. Læreren har bildet av grafen på sin PC, men skjuler dette for elevene foreløpig.
Stafetten
Først kommer enerne fra alle gruppene opp til kateteret. De får se tegningen i cirka 30 sekunder, så får de ett minutt til å begynne til å gjenskape tegningen på gruppas ark. Det er viktig at de forklarer mens de tegner, og at de instruerer nestemann som skal opp. Så kommer toerne opp og gjør det samme og fortsetter på den samme tegningen. Slik fortsetter det til alle har tegnet.
Diskusjon i gruppe
Sett av tid til at gruppene diskuterer seg imellom hva de har tegnet. De kan diskutere disse spørsmålene:
Hva betyr de ulike detaljene, tror dere?
Hva er budskapet til illustrasjonen?
Metakognisjon i plenum
Ta en runde i fellesskap der gruppene deler sin strategi under stafetten og deler hva de har funnet ut om tegningen, og hvordan de tenkte da de skulle tolke og forstå tegningen.
Vis originalbildet på storskjerm og fortsett samtalen rundt detaljene og hensikten med tegningen. Her kan man også gjerne samle inn tegningene og kåre en vinner, det vil si den som er nærmest originalen.
Kilde: Lund, E. (2006). Tren Tanken. Læringsstrategier og læringsstiler i samfunnsfag. Håndbok til Aschehougs samfunnsfagserie for ungdomstrinnet. Aschehoug.
Sett dere i grupper på 3–4 elever, og jobb med oppgavene under.
Del 1. Uten hjelpemidler
Studer illustrasjonen over. Forsøk å forstå mest mulig ved hjelp av deres egen kunnskap og gjetting. Bruk cirka 10 minutter.
Hva betyr de ulike detaljene, tror dere?
Hva er budskapet til illustrasjonen?
Del 2. Med hjelpemidler
Bruk bøker og kilder på nettet for å undersøke de tingene dere var usikre på. Endre på svarene i del 1 hvis nødvendig. Bruk cirka 10 minutter.
Del 3. I plenum
Se på illustrasjonen sammen i klassen. Del hva dere har funnet ut.
Er dere enige i alle detaljene?
Er dere enige i hva budskapet er med illustrasjonen?
Kan illustrasjonen brukes til å si noe generelt om historiske utviklingstrekk og sammenhenger?
Videre utforskning
Etter en lang periode med pest, kaldt klima og dårlige år i jordbruket i århundrene etter Svartedauden, begynte befolkningstallet i Europa for alvor å skyte fart utover på 1800-tallet.
Undersøk hva som lå bak befolkningsveksten i Norge på 1800-tallet, og hva som ble konsekvensene av den.
Sammenlign med utviklingen på 1300-tallet.
Lag en graf som illustrerer årsaker til og konsekvenser av befolkningsveksten i Norge på 1800-tallet. Bruk gjerne illustrasjonen fra 1300-tallet som inspirasjon.