Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Trøll

Her er en caseoppgave om den fiktive drikken Trøll. Det kan være nyttig å bruke den som øving til en eventuell skriftlig eksamen.
Kollasj av tre ulike reklameplakater av energidrikken Trøll. Plakaten til venstre har en rød dråpe og teksten "TRØLL ENERGY" midt i bildet på sort bakgrunn. Plakaten i midten har en boks med logoen til TRØLL påtrykt. Bakgrunnen er sort. Det spruter rød drikke ut av toppen på boksen. Teksten lyder: "NYHET! BLODAPPELSINSMAK. Meld deg inn i 24/7-klubben og få 50 % rabatt!" I tillegg har den en QR-kode nederst i høyre hjørne. Plakaten til høyre har gulbrun bakgrunn, og boksen med Trøll er illustrert på samme måten som på plakaten i midten. Men flammer slikker rundt boksen, som om den er i fyr og flamme. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Trøll

Denne caseoppgaven er fin å bruke som om den skulle vært en reell skriftlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for eksamen nedenfor.

Retningslinjer for eksamen
  • Hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å kommunisere med andre på nettet eller på andre måter under eksamen.

  • Du har tilgang til et begrenset utvalg nettbaserte hjelpemidler under eksamen, men ikke internett for øvrig. Du vil blant annet ha tilgang til læringsressurser på NDLA. Se ellers oversikt over nettressurser til eksamen – Vigo IKS.

  • Det er ikke tillatt å benytte automatisk tekstgenerator som chatbot eller tilsvarende teknologi.

  • Sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2 varer i fem timer.

Situasjonsbeskrivelse

Det har vært en eksplosjon av salg av energidrikker i Norge. I 2022 drakk nordmenn over 73 millioner liter energidrikk, ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen. Flere influensere profilerer disse drikkene, blant annet på Tik Tok.

Blant barn og unge i alderen 10–18 år sa Forbrukerrådets undersøkelse fra 2021 at 43 % drakk energidrikk minst én gang i uken. Flere unge meldte om bivirkninger som skjelving, hjertebank, hyperaktivitet, hodepine og brystsmerter som følge av inntak av energidrikk. Forbrukerrådet har jobbet for en aldersgrense for kjøp av energidrikker, og i mai 2023 ble det et flertall på Stortinget for å innføre et forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år.

En norsk leskedrikkprodusent som har produsert brus og energidrikk i flere år, ønsker nå å tilby et sunnere alternativ.

Målet er at dette produktet skal konkurrere med populære energidrikker på markedet. Produktet skal bestå av vann beriket med vitaminer for å booste energinivået, for så å bli tilsatt fruktsmak. Første smak ut er blodappelsin. Designet på boksen med vitaminvann minner om designet på energidrikk-bokser. De har valgt Trøll som navn på produktet og ser for seg at Trøll kan bli en sterk merkevare i det norske leskedrikkmarkedet.

I tillegg til opplysningene i situasjonsbeskrivelsen ovenfor må du legge til egne forutsetninger der du mener det er nødvendig.

Oppgave 1

Gi et begrunnet forslag til visjon og forretningsidé for det nye vitaminvannet på boks, Trøll.

Oppgave 2

Vurder og gi begrunnende anbefalinger til hvordan Trøll kan etablere seg som en sterk merkevare med en tydelig posisjon i det norske leskedrikkmarkedet.

Oppgave 3

Redegjør for ulike faktorer som påvirker prissetting og anbefal en prisstrategi for Trøll.

Tips til å skrive en god besvarelse
  • Les oppgavene og situasjonsbeskrivelsen nøye før du begynner å svare på oppgavene. Sikre deg at du forstår hva oppgavene ber deg om å gjøre.

  • Svar presist og relevant på det oppgaven ber deg om.

  • Merk deg handlingsverb i oppgavene, slik at du drøfter der du blir bedt om å drøfte og så videre.

  • Jobb med å skape en god struktur i besvarelsen. Sørg for en rød tråd gjennom besvarelsen av hver oppgave.

  • Bruk hensiktsmessige kilder og siter og henvis på en etterprøvbar måte.

  • Benytt og definer relevante fagbegrep.

  • Anvend relevant fagstoff, faktainformasjon og refleksjon til å komme fram til og underbygge begrunnelser, framheve poenger og komme med anbefalinger. Redegjør for valg du tar underveis i besvarelsen.

Kilder

Bryggeri- og drikkevareforeningen. (2022, 31. desember). Salgsstatistikk energidrikker. (https://bryggeriforeningen.no/tall-og-fakta/salgsstatistikk/?PT_Radnr=5&mnd=12&aar=2022

Forbrukerrådet. (2021, 22. november). Stadig flere barn og unge drikker energidrikker. https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/stadig-flere-barn-og-unge-drikker-energidrikker/

Hansen, K. W. (2019, 14. oktober). Ny undersøkelse om energidrikk: - Det er grunn til å advare. Avisa Nordland. https://www.an.no/ny-undersokelse-om-energidrikk-det-er-grunn-til-a-advare/s/5-4-1101046

L.K. Noer. (Regissør). (2020, 16. september) Influenser [Episode i TV-serie]. Innafor. NRK. https://tv.nrk.no/serie/innafor/2020/MDDP12100320/avspiller

Solheim, E.K. (2023, 25. februar). Sportsdrikken Prime rives ut av butikkhyllene i Norge. VG. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5BWEKX/rives-ut-av-butikkhyllene-folk-er-gale-etter-det

Relatert innhold


CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 08.03.2023

Læringsressurser

Eksamenstrening