Trøll
Denne caseoppgaven er fin å bruke som om den skulle vært en reell skriftlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for eksamen nedenfor.
Det har vært en eksplosjon av salg av energidrikker i Norge. I 2022 drakk nordmenn over 73 millioner liter energidrikk, ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen. Flere influensere profilerer disse drikkene, blant annet på Tik Tok.
Blant barn og unge i alderen 10–18 år sa Forbrukerrådets undersøkelse fra 2021 at 43 % drakk energidrikk minst én gang i uken. Flere unge meldte om bivirkninger som skjelving, hjertebank, hyperaktivitet, hodepine og brystsmerter som følge av inntak av energidrikk. Forbrukerrådet har jobbet for en aldersgrense for kjøp av energidrikker, og i mai 2023 ble det et flertall på Stortinget for å innføre et forbud mot salg av energidrikk til barn under 16 år.
En norsk leskedrikkprodusent som har produsert brus og energidrikk i flere år, ønsker nå å tilby et sunnere alternativ.
Målet er at dette produktet skal konkurrere med populære energidrikker på markedet. Produktet skal bestå av vann beriket med vitaminer for å booste energinivået, for så å bli tilsatt fruktsmak. Første smak ut er blodappelsin. Designet på boksen med vitaminvann minner om designet på energidrikk-bokser. De har valgt Trøll som navn på produktet og ser for seg at Trøll kan bli en sterk merkevare i det norske leskedrikkmarkedet.
I tillegg til opplysningene i situasjonsbeskrivelsen ovenfor må du legge til egne forutsetninger der du mener det er nødvendig.
Oppgave 1
Gi et begrunnet forslag til visjon og forretningsidé for det nye vitaminvannet på boks, Trøll.
Oppgave 2
Vurder og gi begrunnende anbefalinger til hvordan Trøll kan etablere seg som en sterk merkevare med en tydelig posisjon i det norske leskedrikkmarkedet.
Oppgave 3
Redegjør for ulike faktorer som påvirker prissetting og anbefal en prisstrategi for Trøll.
Relatert innhold
Her finner du vurderingskriteriene for sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2, utarbeidet av Utdanningsdirektoratet.