Hopp til innhold
Oppgave

Too Good To Go

Her er et forslag til en forberedelsesdel dere kan bruke som øving til en eventuell muntlig eksamen i markedsføring og ledelse 2.

Case: Too Good To Go

Denne forberedelsesdelen kan være fin å bruke som om den skulle vært en reell muntlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for muntlig eksamen nedenfor.

Retningslinjer for muntlig eksamen

To virkedager før eksamen får du som elev vite at du er trukket ut i faget.

Muntlig eksamen er todelt og består av

  • Forberedelsestid: 24 timer

  • Eksamenstid: inntil 30 minutter

På forberedelsedagen møter du på skolen og trekker en forberedelsesdel. Relevante kompetansemål fra læreplanen og vurderingskriterier blir gitt sammen med forberedelsesdelen. Dette gir deg et utgangspunkt for å forberede deg til muntlig eksamen, men du får ikke vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen. På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt.

Du velger selv om du vil forberede en presentasjon til eksamensdagen. Presentasjonen kan utgjøre inntil 10 minutter av eksamenstiden. Dersom du velger å innlede eksamen med en presentasjon, skal ikke et eventuelt produkt som er laget i forberedelsestiden vurderes i seg selv. Kompetansen du viser muntlig gjennom en presentasjon på eksamensdagen, vurderes sammen med påfølgende oppfølgingsspørsmål og fagsamtale.

Eksamenstiden er inntil 30 minutter. På eksamensdagen kan du ta med notater fra forberedelsesdagen og ulike hjelpemidler som er relevante for å gjennomføre en eventuell presentasjon. Fagsamtalen foregår uten hjelpemidler og tar i hovedsak utgangspunkt i kompetansemål knyttet til casen som ble gitt i forberedelsesdelen.

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene, som ble oppgitt i forberedelsesdelen, og vurderingskriterier. Karakteren skal skal være en helhetsvurdering av kompetansen slik den kommer fram på eksamen.

Kompetansemål:

  • velge og bruke kilder, markedsførings- og ledelsesteorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og dagsaktuelle problemstillinger

  • drøfte og begrunne ulike faktorer som påvirker målgruppevalg

  • utvikle merkevarestrategier og vurdere posisjonering i merkevarebygging

  • vurdere og utvikle kommunikasjonsstrategier, utforske dagsaktuelle kommunikasjonskanaler og planlegge mediemiks

  • vurdere hvordan virksomheter kan utvikle helhetlig markedsmiks, og utforske ulike metoder for å måle effekten av markedsføringstiltakene

  • vurdere bærekraftige valg for virksomheter med tanke på sosiale, økonomiske og miljømessige forhold

Relatert innhold

Oppgaver og aktiviteter
Pink Fish

Eksempel på en forberedelsedel knyttet opp mot Pink Fish, som kan være nyttig å bruke som øving til en eventuell muntlig eksamen.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Camilla Eilertsen.
Sist faglig oppdatert 26.04.2023