Dekonstruer en modelltekst
CC BY-NC 4.0Nærles og diskuter en god fagartikkel om tekst i kontekst.
Du er nå inne i en læringssti:
Hvordan skrive fagartikkel om tekst i kontekst?
Nærles og diskuter en god fagartikkel om tekst i kontekst.
Modellteksten du skal lese, er en fagartikkel som handler om familien i norrøn og moderne litteratur.
Les fagartikkelen "Kvinnerolla gjennom 1000 år".
Diskuter i grupper: Hva gjør dette til en god fagartikkel?
Gjør fagartikkelen det den skal gjøre når det gjelder å greie ut og drøfte tekst i kontekst? Du kan dele oppgava inn i disse mindre oppdragene for å finne det ut:
Utforsker skriveren begge tekstene i vedlegget, og bruker hen konkrete eksempler for å "bevise" påstandene sine (for eksempel sitater fra tekstene)?
Blir tekstene sammenlikna?
Viser skriveren kunnskap om den kulturelle og den historiske konteksten til Sagaen om Gunnlaug Ormstunge?
Reflekteres det over samtida når teksten handler om utdraget fra Skamløse jenter?
Er språket akademisk?
Er kildeføringa god?
Når du skal skrive en fagartikkel om tekst i kontekst, er det viktig å finne den riktige balansen mellom de to. En tekst som bare handler om litteraturhistorie og historie generelt, blir ikke et godt svar på oppgava. Da har du nemlig ikke svart på det oppgava spør om. Du har skrevet om kontekst, men ikke tekst. Omvendt kan du ikke bare skrive om tekstene. Da viser du ikke nok kunnskap om kulturhistorien, du skriver altså bare om tekst, men ikke kontekst.
Vis hvordan de tre første avsnittene i hoveddelen balanserer forholdet mellom tekst og kontekst. Du kan for eksempel fargekode delene i teksten på denne måten:
De delene av teksten som omtaler temaet i utdraget fra Sagaen om Gunnlaug Ormstunge, farger du røde.
Sitater fra sagaen farger du blåe.
Deler som handler om litteraturhistorie, farger du grønne.
Deler som handler om historie, farger du gule.
Del 3: Oppsummer
Hva er det viktigste dere tar med dere til egen skriving etter å ha lest denne fagartikkelen?