Hopp til innhold
Fagartikkel

Tekstur i produktutvikling og produksjon

Tekstur kommer av det latinske ordet for vev eller nett. Tekstur er egenskapene som strukturen i et materiale gir ei overflate. Visuelle og taktile teksturer er en viktig del av produkter du designer, håndverk du utfører, eller løsninger du lager for kunder.

Taktil og visuell tekstur

Tekstur handler om hvordan vi opplever overflater. Ei glatt overflate kjennes annerledes ut enn ei myk overflate. Vi kan både kjenne og se at overflater har ulik karakter.

Teksturen kan vi oppleve taktilt eller visuelt. Taktil betyr at du faktisk kan kjenne overflata hvis du berører den, mens en visuell opplevelse av tekstur er at man kan forestille seg følelsen av den ved å se på den. Teksturer kan brukes til å understreke former, kontraster, følelser og dybde.

Tenk over eller diskuter

Overflater kan for eksempel være glatte, ru, myke og harde. Hvor mange ord kan du komme på som beskriver ulike overflater?

Teksturkontraster

Du kan skape kontrast mellom to eller flere materialer i et produkt. For eksempel kan det være kontrast mellom tre og metall, som i stolen her. Metall er glatt, og vi opplever det som kaldt og hardt. Tre er også hardt, men vi opplever overflata som langt varmere enn metallet.

Eksempler på teksturkontraster:

  • ru mot glatt

  • matt mot blank

  • myk mot hard

  • grov mot fin

Harde, myke og plastiske materialer

Ulike materialer har ulik overflate eller tekstur. Det kan være ei glatt og kald metallisk overflate, ei varm og lodden overflate i tekstil eller ei ru og røff overflate i betong.

Vi kombinerer og setter sammen ulike overflater i produkter vi lager, i omgivelsene våre og i antrekkene våre.

Noen produkter uttrykker harmoni, for eksempel i et interiør med naturlige materialer som tre, betong, keramikk, skinn og tekstiler som ull og lin. Andre produkter tilfører mer kontrast, som for eksempel en stol i plast eller en lampe i farget glass.

Bruk av teksturer i produktutvikling

En del av idéutviklingen og produksjonen av nye produkter er bruk av teksturer. Det er viktig å ha et bevisst forhold til hvordan du bruker teksturer for å skape ulike stemninger og uttrykk. Å ta i bruk og sette sammen ulike taktile materialer er en naturlig del av produktutviklingen.

Dersom du skal jobbe med et grafisk produkt eller visualisere en idé todimensjonalt, bruker du også ulike teksturer visuelt. Du skaper inntrykk av ulike overflater gjennom vår visuelle opplevelse av teksturene.