Hopp til innhold

Fagstoff

Å kommunisere med bilder

Kommunikasjon handler om å dele tanker og idéer med andre mennesker. For å gjøre oss forstått bruker vi lyd (for eksempel språk), tekst og bilder. Vi knipser og deler bilder hele tiden. Hvordan kan et bilde skape oppmerksomhet og formidle et budskap?
Ung kvinne tar "sjølvi" med en smarttelefon. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bildekommunikasjon

Bilde som kommunikasjonsformidler blir stadig mer utbredt. "Alle" har i dag en mobiltelefon med kamera, og vi deler gjerne foto med hverandre. Prisen på de store kameraene blir stadig lavere, og det er ikke lenger bare de profesjonelle fotografene som har råd til å eie et speilreflekskamera. Så å si all fotografering foregår digitalt, og bildene kan enkelt lastes opp og deles med hele verden via nettsteder som Facebook, Instagram og Snapchat.

Budskap gjennom virkemiddel

Bilde som kommunikasjonsformidler skiller seg fra tekst og lyd ved at det må visualisere et budskap. Bildekommunikasjon eller visuell kommunikasjon kan beskrives som bevisst bruk av bilder for å formidle en stemning eller et budskap, eller dokumentere en hendelse. Et budskap er et samlebegrep for innholdet som formidles fra avsender til mottaker, og målet er å få budskapet til å framstå så riktig som mulig hos mottaker.

Oppmerksomhetsvekker

Rødt stoppskilt. Foto.

Et uvanlig bilde skiller seg ut og vekker publikums interesse. Noe gjør at vi legger merke til akkurat dette bildet. Dette kalles bildets stoppeffekt eller bildets oppmerksomhetsvekker. Når man ønsker å fortelle noe med et bilde, er det viktig at de meningsbærende elementene kommer godt fram. Pass på at du går nær nok!

Kontraster

En spiss gaffel blant alle skjeene, et rødt drops blant alle de gule, barnets små fingre i bestefars store hånd – kontraster finnes overalt og skaper spenning i bildet ditt. Enten det gjelder form, antall eller uttrykk, vil et element av en annen form, farge eller type, skape en kontrast. Dette elementet framheves og blir lagt bedre merke til i mengden.

Sterke farger

Portrett av jente med rødt hår og mørk bakgrunn. Foto.

Farger kan benyttes effektivt for å framheve elementer og skape spenning i bildene dine. Mørke farger mot lyse farger, og kalde farger mot varme farger, framhever hverandre. Farger er ofte knyttet til følelser og kan brukes til å formidle budskapet ditt bedre. Rødt er ofte forbundet med ild og blod, og representerer energi, fare og besluttsomhet, men kan også representere lidenskap, kjærlighet og begjær.

Enkeltbildet versus bildeserien

Stillbilder er ikke som i gamle dager. Tidligere fotograferte man på film og måtte vente lenge før filmen ble framkalt. Dyrt var det også. De var opptatt av det gode enkeltbildet, og "man fotograferte ikke med mindre man hadde bunaden på".

Med den digitale revolusjonen trenger vi ikke å ta slike hensyn. Det er ingen utgifter forbundet med fotograferingen og dermed muligheter for flere bilder og mer eksperimentering med kameraet. Oppmerksomheten er flyttet fra det oppstilte enkeltbildet til den dokumentariske bildeserien, hvor man i større grad benytter flere bilder i sammenheng for å beskrive en situasjon. Dette kan for eksempel presenteres som flere bilder i ett bilde eller som et slideshow eller en video med musikk til.

CC BY-SASkrevet av Tom Knudsen.
Sist faglig oppdatert 18.01.2019

Læringsressurser

Visuell kommunikasjon