Innsamling av kvalitative data
Hvordan oppleves det å leve i et helt annet miljø? Hva vil du finne ut når du spør eller observerer folk som er helt forskjellige fra deg selv? Noe av det mest spennende med et forskningsprosjekt er å bevege seg ut i samfunnet og finne ut hvordan det faktisk ser ut.
En vitenskapelig undersøkelse av samfunnet er basert på en systematisk innsamling av opplysninger og informasjon. De opplysningene, kjensgjerningene, meningene eller observasjonene du samler inn, kalles data. Du kan samle inn data på flere forskjellige måter, og du kan også kombinere de ulike innsamlingsmetodene.
Forskningsetikk
Når du skal samle inn data, må du huske på at:
- Du må behandle deltagerne med respekt og for eksempel akseptere at de ikke ønsker å svare på enkelte spørsmål.
- Du bør unngå å spørre om sårbare temaer som for eksempel seksuelt misbruk og vold i nære relasjoner.
- De som deltar skal være anonyme, og svarene deres skal behandles konfidensielt.
Intervjuer
I et intervju stiller du spørsmål. Ofte kan det være en god måte å samle inn fyldige og detaljerte beskrivelser om meninger, holdninger og erfaringer. Du kan stille oppfølgingsspørsmål underveis og be informantene utdype viktige og relevante erfaringer. En utfordring kan imidlertid være at du som intervjuer påvirker svarene du får, og at du ikke får god nok kommunikasjon med de du snakker med.
Det kan oppleves trygt for den du intervjuer å snakke én til én, men det finnes også tilfeller der du kan intervjue flere personer samtidig. Når du samler en gruppe informanter til en samtale der de forteller, diskuterer eller deler erfaringer om et bestemt tema, kaller vi det et fokusgruppeintervju. I slike intervju kan du ha en mer tilbaketrukket rolle, og det kan være lettere for noen informanter å dele erfaringer.
Tips til intervjuer
- Avtal intervjuet på forhånd.
- Start gjerne med enkle spørsmål.
- Still korte spørsmål som er lette å forstå.
- Ikke still flere spørsmål på en gang.
- Ikke still ledende spørsmål.
- Vær en interessert lytter.
- Observer kroppsspråket til informanten.
- Forsøk å skape en trygg og hyggelig stemning.
- Be gjerne informantene utdype svarene sine.
- Bruk gjerne problemstillingen til å lage en intervjuguide, en huskeliste med tema og spørsmål, men ikke følg den slavisk.
- Still oppfølgingsspørsmål hvis det dukker opp noe interessant.
- Ta opptak av samtalen eller noter underveis.
Deltagende observasjon
I deltakende observasjon samler du informasjon ved å se og høre på personer og registrere hva de sier og gjør i ulike situasjoner. Fordelen med deltagende observasjon er at du er til stede i folks hverdag og ser hva de faktisk sier og gjør i sitt naturlige miljø. Ulempene er at det kan være vanskelig å få innpass, aksept og tillit i et miljø. Som deltaker og observatør kan du også være med på å påvirke hvordan folk oppfører seg.
Hvis du skal bruke deltakende observasjon, må du først avgjøre hvilke steder og situasjoner du ønsker å observere, og hva du vil fokusere på. Du må også avgjøre om det er mest hensiktsmessig å stå på utsiden eller bli en del av miljøet du observerer. Det kan være lettere å få en dypere forståelse av det miljøet du observerer hvis du deltar aktivt, men det kan bli vanskeligere å opprettholde en kritisk distanse til informantene. Det kan også by på forskningsetiske utfordringer å involvere seg for sterkt.
Du må også bestemme om det er mest hensiktsmessig å observere og dokumentere alt som skjer i en situasjon eller undersøke noen spesielle faktorer. Hvis du har et bredt perspektiv og dokumenterer alt som skjer, kan det være lettere å få et overblikk. Hvis du fokuserer på noen spesielle faktorer og for eksempel forsøker å finne svar på noen helt bestemte spørsmål, kan det være lettere å gjennomføre observasjonene i praksis.
Dokumentanalyser
Det finnes mange ulike tekster du kan bruke til å studere samfunnet. Ikke bare bøker, men også videoer, internettsettsider, blogger, sosiale medier eller offentlige dokumenter kan være nyttige kilder. Disse kildene kan gi deg viktig og lett tilgjengelig informasjon om sider ved samfunnet som det ellers kan være vanskelig å studere.
Ulempen med dokumentanalyser er at ditt perspektiv kan være med å farge tolkningen og utvelgelsen av relevante tekster. Det kan også være utfordrende å forstå hele tekstens kontekst.
Relatert innhold
Hva er fokusgrupper, og hvordan kan det brukes som metode?
Andersen, G. (2008). Innsamling og bearbeiding av empiri. Hentet fra https://holbergprisen.no/nb/holbergprisen-i-skolen/3-innsamling-og-bearbeiding-av-empiri
Fangen, K. (2004). Deltagende observasjon. Bergen: Fagbokforlaget.
Grønmo, S. (2004). Samfunnsvitenskapelige metoder. Bergen: Fagbokforlaget
Johannessen, A.,Tufte, P.A., Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (5 utg.) Oslo: Abstrakt forlag
Melvær, K. (2014). Forskning for forskerspirer. Hentet fra https://holbergprisen.no/sites/default/files/2019-11/Forskning%20for%20forskerspirer%202019_ALT_mindre.pdf
Schiefloe, P.M. (2019). Mennesker og Samfunn (3. utg.) Oslo: Vigmostad & Bjørke