Hopp til innhold

Fagartikkel

Hva er utholdenhet?

Ulike typer av muskelarbeid krever ulik utholdenhet. Vi skiller mellom to hovedtyper av utholdenhet: aerob og anaerob utholdenhet.

LK20

Aerob utholdenhet – langvarig arbeid med forholdsvis høy intensitet

Aerob utholdenhet er evnen til å kunne gjennomføre langvarig arbeid med forholdsvis høy intensitet. Da arbeider du slik at musklene får nok oksygen (O2) til det muskelarbeidet som utføres. Oksygenet får vi fra lufta vi puster inn.

Aerob utholdenhet er den formen for utholdenhet de fleste av oss trenger til våre hverdagslige gjøremål, både i arbeid og fritid. I idretter som utføres over lang tid, for eksempel langrenn, sykling, svømming, ballspill og orientering, kreves høy aerob kapasitet.

Mye av evnen til utholdenhet kommer av arvelige egenskaper. Men uansett arv kan du trene opp utholdenheten til et godt nivå gjennom regelmessig aktivitet.

Hjertet pumper blodet rundt i kroppen

Lufta vi puster inn, inneholder oksygen. Oksygenet blir tatt opp i blodet i lungene, så blir oksygenet transportert via blodet til hjertet. Det er de røde blodcellene som transporterer oksygenet rundt i kroppen og ut til de arbeidende muskelcellene.

Aerob energifrigjøring gir energi

Muskelcellene trenger oksygenet til å forbrenne fett og karbohydrater. Denne forbrenningen gir oss energi til arbeidet vi gjør. Forbrenningsprosessen gir også enkelte avfallsstoffer, først og fremst karbondioksid (CO2) og vann. Avfallsstoffene blir fraktet fra musklene via blodet og ut av kroppen gjennom lungene og luftveiene.

Anaerob utholdenhet – kortvarig arbeid med høy intensitet

Anaerob utholdenhet er evnen til å kunne utføre kortvarig, intenst arbeid. Da arbeider musklene så hardt at det ikke blir nok tilførsel av oksygen (O2) til muskelarbeidet. Kroppen må dermed sette i gang en «reservemotor» som lager energi uten tilførsel av oksygen. Dette kaller vi anaerob energifrigjøring.

Anaerob utholdenhet får du mest bruk for ved kortvarig arbeid med store belastninger, for eksempel når du spurter eller sykler opp en bratt bakke.

Anaerob energifrigjøring gir energi uten oksygen


Tilførselen av oksygen til musklene blir ikke stor nok, det blir derfor frigjort energi uten bruk av oksygen. Resultatet av denne prosessen er at vi også får et biprodukt. Dette biproduktet kaller vi laktat, eller melkesyre.

Melkesyra hoper seg opp i musklene og gjør at de stivner («surner»). Du har kanskje merket at du har blitt stiv i lårene etter at du har løpt fort, for eksempel om du har løpt etter bussen? Ved å redusere innsatsen ned til aerobt nivå vil du få melkesyra ut av musklene igjen.

Test deg selv!

Sist oppdatert 08.06.2020
Skrevet av Kolbjørn Ekker, Oddbjørg Vatn Slapgaard og Jan Bolle

Læringsressurser

Utholdenhet