Hva vil nettbrukeren egentlig ha?
En nettbruker må finne fram og forstå uten tenking og gjetting. Brukeren skal finne, gjøre og klikke uten å møte motstand. Designet må være selvforklarende og intuitivt.
"Ikke få meg til å tenke" er mantraet til Steve Krug, brukeropplevelsesekspert og forfatter av flere bøker om brukeropplevelse.
En nettbruker kommer vanligvis til en nettside for å løse brukeroppgaver, ikke for å beundre en nydelig navigasjonsbar, se en automatisk bildekarusell av ansatte eller klikke på et par–tre pop up-bokser. La brukeren komme raskt fram til viktig innhold.
Finn ut hva brukeren leter etter og ønsker å løse på nettsiden. Plasser det synlig på nettsiden, det er særlig viktig i mobilversjonen som har mindre skjermflate. Mindre viktig innhold kan plasseres mindre synlig eller tas bort. Også informasjon bedriften ønsker å tone ned, må være lett å finne. Slikt innhold kan være "klag på vare", "si opp abonnement", "meld deg ut" eller "avbestill".
Kutt innhold og ha med kun det som er relevant. Nettsiden blir mer effektiv og brukerne mer fornøyde. Slett innhold som ikke blir brukt fordi det ikke er relevant, eller fordi det har dårlig kvalitet. Du vil spisse innholdet til det brukeren vil ha og målet til bedriften eller organisasjonen bak nettsiden.
Bruk kjernemodellen som verktøy for å lykkes.
Ha fokus på brukeroppgaver når du prioriterer innholdet på en nettside og på et nettsted.
Identifiser brukeroppgavene på en nettside
Gjennomfør spørreundersøkelser der brukere rangerer hovedoppgaver.
Analyser resultatene.
1. Identifiser oppgavene
Finn ut hva slags oppgaver en bruker vil løse på nettstedet. Lag ei lang liste, men ikke over 100 ord. Ulike brukeroppgaver kan du finne ut ved å
analysere dagens nettsted (hvis det finnes) eller lignende nettsteder
intervjue brukere og kunder
intervjue nøkkelpersoner i bedriften eller organisasjonen som står bak nettsiden
se på tilgjengelig statistikk og søkelogger dersom nettstedet finnes fra før
sette deg inn i hva bedriften ønsker å kommunisere
2. Ranger hovedoppgaver i spørreundersøkelse
Lag ei liste på inntil 100 ord med brukeroppgaver på en nettside. Gi lista til personer i målgruppa, og la dem plukke ut oppgaver som er viktige for dem på nettsiden. Når hovedoppgaver er funnet, kan disse bli rangert etter hvor viktige de er for brukeren.
3. Analyser resultatene
Bruk dataene fra spørreundersøkelsen, og finn de viktigste brukeroppgavene på nettstedet. Gjør prioriteringer og la de viktigste oppgavene være godt synlige. Mindre viktige oppgaver kan legges mindre synlig.
Innhold som brukere i liten grad er interessert i, og som bedriften eller organisasjonen ikke er opptatt av, kan slettes. Slik blir nettstedet mer effektivt og lettere å vedlikeholde. Det øker også sjansen for at kvaliteten på det innholdet som ligger ute, kan være god, siden det blir en mer håndterbar mengde å vedlikeholde.
Oppsummering
Finn ut hva brukerne trenger og vil ha på et nettsted. Lag innholdet og plasser det synlig. Nettsiden blir mer effektiv og brukervennlig, og brukeren blir fornøyd. Gjør det med eksisterende nettsider eller om du bygger opp en ny nettside.
Enkelte undersider og populære brukeroppgaver kan være såkalte supersider, også kalt kjernesider. De fleste besøker nettstedet for å bruke akkurat disse sidene og løse brukeroppgavene sine. Legg ned krefter på at særlig disse sidene er gode, oversiktlige og oppdaterte.
Mange kommer også direkte til disse supersidene gjennom nettsøk eller deling i sosiale medier, nyhetsbrev eller fra andre nettsider. Gjør det derfor oversiktlig og lett å skjønne hvor brukeren har havnet, dersom denne kjernesiden er en underside på et nettsted.
Ha oversikt over innholdet som ligger på sidene og vedlikehold det jevnlig. Hold et godt øye med kjernesider. Hvis det er en bedrift som tilbyr tjenester, må prisliste og tjenester være oppdatert. Det kan bli dårlig stemning om kundene kommer til en restaurant og forventer meny og priser som de fant på nettstedet, og så viser det seg at menyen har blitt endret og prisene har gått opp.
Ligger det innhold ute som egentlig er fyllstoff, altså innhold som er lite brukt eller utdatert, bør du slette eller endre det slik at det blir oppdatert og får verdi for brukeren.
Dalen, O. & Rønjum, E. H. (2012). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke.
Krug, S. (2014). Don't Make Me Think Revisited. A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability. New Riders Publishing.