Fagartikkel
1 + 1 = 3
1 + 1 = 3 er en øvelse som trener opp evnen til assosiasjonstenkning. Samtidig blir dere kjent med FNs bærekraftsmål.
Tid: 20 minutter
- Gå sammen i grupper på fire eller fem elever. Sørg for at dere har noe å notere på. Velg én i gruppa til å være referent.
- Se på oversikten over FNs bærekraftsmål og forklar kort for hverandre hva bærekraftsmålene er. Velg dere ut to mål. Alternativt kan læreren tildele to «tilfeldige» mål til hver gruppe.
- Bruk 3 minutter på å lese om bærekraftsmålene dere har valgt eller fått, og på å diskutere hva disse målene faktisk betyr.
- Bruk 8–10 minutter på å komme på ideer og skrive ned forslag til hvordan vi kan nå de to bærekraftsmålene. Husk at alle forslag er like verdifulle. Ingen ideer er dumme. Det er ikke lov å si «nei». Alt er mulig! Nå er det om å gjøre å få fram så mange ideer som mulig.
- Bruk 2 minutter på å bli enige om hvilke to forslag dere har lyst til å dele med klassen.
- Gruppene får 1–2 minutter hver til å presentere sine to forslag for klassen. Si først hvilke to mål dere har tatt utgangspunkt i, før dere forteller om forslagene.
Refleksjon: Det er viktig å reflektere sammen over hva dere har gjort i denne øvelsen, hvorfor dere har gjort det, og hvordan dere kan bruke øvelsen i ulike sammenhenger. Sett av 4–6 minutter til dette, gjerne mer.
Eksempler på refleksjonsspørsmål:
- Hva tenker dere at dere lærer av denne øvelsen?
- Hvorfor er det viktig å trene på kreativitet?
- På hvilken måte hjalp bærekraftsmålene dere til å komme på ideer?
- Hvordan kan dette være nyttig trening for arbeid med ulike prosjekter?
Hvordan og når kan denne øvelsen være nyttig i andre sammenhenger (på skolen, på fritida osv.)?