Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Ny forretningsplan for lokalavisa

De aller fleste steder i Norge har en lokalavis. Den har ganske sikkert endret form de senere årene, og papirutgaven har antakelig fått følge av en nettavis. Har lokalavisa der dere bor, et forbedringspotensial? Kan dere hjelpe til med å lage en ny og bærekraftig forretningsmodell for den?
En bunke med aviser fra ulike steder i Norge. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Utstyr

  • plakat
  • post-it-lapper
  • tusjer

Oppgave

  • Jobb i par.
  • Tegn Business Model Canvas på plakaten. Legg egne forutsetninger til grunn, og tenk ut en bærekraftig forretningsmodell for lokalavisa der dere bor. Skriv på post-it-lappene hva byggeklossene i forretningsmodellen skal bestå av, og fest dem på plakaten.
  • Forsøk for eksempel å svare på disse spørsmålene:

    • Hvem er kundene, og hvem kan være nye kunder?
    • Hvem kan avisa samarbeide med?
    • Hvordan kan de tjene penger?
    • Hvilke kostnader kan de få?
  • Hvordan kan avisa få en bærekraftig utvikling og vekst i hele verdikjeden?

Refleksjon

  • Diskuter forslagene deres, og bli enige om en forretningsmodell som er ny og bærekraftig.
  • Kanskje vil dere sende den nye modellen til avisa?
Skjema som viser forretningsmodellen Canvas. Skjemaet består av ni celler som representerer byggeklossene i en bedrift. Cellene har ulike høyder og bredder. Nederst er det to brede celler. I den til venstre står det «kostnadsstruktur», i den til høyre «inntektsstrøm». Over dem deler skjemaet seg i fem smalere kolonner. Kolonnen helt til venstre, den i midten og den helt til høyre strekker seg til toppen av skjemaet. De representerer henholdsvis «samarbeidspartnere», «verdiløfte» og «kundesegment». De to kolonnene mellom disse igjen er delt vertikalt på midten. I den til venstre står det «aktiviteter» i den øverste cellen og «ressurser» i den nederste. I den til høyre står det «kunderelasjon» i den øverste cellen og «kanaler» i den nederste. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 25.05.2020

Læringsressurser

Forretningsidé