Hopp til innhold

Fagstoff

Kommunikasjon i servitøryrket

God kunnskap om mat og drikke er viktig når man jobber som servitør. Like viktig er det å kunne kommunisere på en god måte med gjestene som kommer for å spise eller drikke.

Spørsmål til filmen

  1. Hvordan synes dere kommunikasjonen mellom servitøren og gjestene fungerte?

  2. Hva sier gjestene om hvilke egenskaper de setter pris på hos servitøren?

  3. Hva slags kroppsspråk bruker servitøren i filmen?

  4. Hva slags kroppsspråk bruker gjestene? Hvordan kan en servitør lese gjestene og tilpasse seg ulike typer gjester?

  5. Hvordan kan servitørens evne til å kommunisere påvirke salget i en bedrift? Drøft.

Relatert innhold

En god servitør er restaurantens ansikt utad, og det er viktig at du er utadvendt, flink til å kommunisere og initiativrik.

Begrenset brukSkrevet av Einar Martin Kålen og Jannike Gausdal.
Sist faglig oppdatert 06.12.2021

Læringsressurser

Kommunikasjon og relasjonsbygging