Hopp til innhold
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Skadeforebyggende øvelser for beina

Skadeforebyggende øvelser kan bidra til en sterkere kropp, med sterkere muskler, sener og ledd. Her finner du skadeforebyggende øvelser for beina.

FooterHeaderIconFooter iconLK20

Disse øvelsene retter seg mot strukturer og deler av kroppen som ofte er skadeutsatte. Hamstringmuskulaturen, muskler i lysken, setemuskulaturen og fot og legg er områder i beina som er mer utsatte enn andre områder.

Øvelsene styrker muskler, sener og ledd. Derfor kan de forebygge akutte skader som strekk og belastningsskader. Belastningsskader er for eksempel overbelastning, betennelser og avrivinger i muskler og sener. Betennelser skjer som oftest i overgangen mellom muskler og sener og mellom sener og knokler.

Nordic hamstring

Nordic hamstring styrker muskulaturen på baksida av låret og reduserer risikoen for strekk.

Ettbeins knebøy

Ettbeins knebøy er en øvelse som styrker setemuskulaturen og muskulaturen på utsida av hofta.

Copenhagen adductor

Copenhagen adductor er en øvelse som styrker muskulaturen i lysken og på innsida av låret.

Tåhev

Tåhev er en øvelse som styrker muskulaturen i foten og på baksida av leggen.
Sist oppdatert 02.02.2021
Tekst: Cathrine Dunker Furuly (CC BY-SA)

Læringsressurser

Skadeforebyggende trening

MenuBook

Fagstoff