Hopp til innhold

Fagstoff

Undervisningsopplegg i basketball og samarbeid

Samarbeid, forståelse og respekt for hverandre er viktige begreper i fagfornyelsen. Her finner du forslag til øvelser som kombinerer dette med basketball.
Basketspiller dunker basketballen i basketkurven. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bakgrunn

Denne ressursen er ei samling av ulike øvelser som gir anledning til å selv sette sammen ei eller flere økter tilpasset ulike grupper og individer. Øvelsene er delt inn i oppvarming, hoveddel og avslutning. I alle øvelsene jobber dere med de samme læringsmåla. Utgangspunktet er basketball som aktivitet og trening på grunnleggende teknikker som ballkontroll, pasninger og skudd.

Hovedsakelig er øvelsene lekbetonte. Dette gir anledning til å øve og prøve og å bruke egne ferdigheter og kunnskaper for å bidra til andres læring. Her kommer samarbeid og fair play inn. Samarbeid er et viktig stikkord for å kunne gjøre andre gode, derfor er det mange samarbeidsøvelser.

Fair play handler om å respektere andre og følge reglene. I tillegg skal dere lære å inkludere alle og anerkjenne ulikheter uavhengig av forutsetninger. Dette kan det være litt vanskelig å forstå i praksis. Små forberedelsesoppgaver, diskusjon og dialog i par, grupper og plenum kan derfor gjøre dere bevisste på hva samarbeid og fair play faktisk er, og hvilken betydning dette har for dere selv og medelevene deres.

Om basketball

Historien

I 1891 fant en kanadisk kroppsøvingslærer, James Naismith, opp det som skulle bli en av de største lagidrettene i verden.

James Naismith var opptatt av at idretten skulle bygge på presisjon og ikke kraft, at spillerne skulle ha lite kroppskontakt, og at risikoen for å bli skadet skulle være liten. Samtidig skulle spillet være offensivt og produsere mange scoringer. Han introduserte 13 regler som siden har vært grunnlaget for utviklinga i basketballidretten.

Basketball i Norge

Basketball er en ung idrett i Norge. Spillet ble innført her i 1950-åra av unge nordmenn som hadde studert i USA. Til å begynne med ble basketball bare spilt ved videregående skoler og universitet. Den første norske basketballklubben var Ullern i Oslo, som ble stiftet i 1956.

Basketball på skolen

De fleste har spilt basketball i kroppsøvingsundervisninga på skolen. Basketball er en aktivitet der du i tillegg til å spille, får jobbet med samarbeid. I tillegg kan du bruke egne kunnskaper og ferdigheter for å gjøre medelevene dine gode gjennom øvelser, lek og spill.

I likhet med andre ballspill er det mange egenskaper du får øvd på i basketball. Du trener koordinative egenskaper som øye-hånd-koordinasjon, tilpassa kraftinnsats, romorientering, reaksjon og rytme. Du trener også fysiske egenskaper som utholdenhet og hurtighet.

Læringsmål

Målet med øktene er at du skal

  • trene på grunnleggende teknikker

  • gi positive og konstruktive tilbakemeldinger

  • forstå og anvende utvalgte regler i spill

  • reflektere over hva samarbeid og fair play betyr i praksis


Forberedelse

  1. Les om basketballregler (ndla) før timen, for eksempel i hjemmelekse.
  2. Se på video om layup og grunnskudd. Del klassen i to, halvparten ser på video om layup, den andre halvparten ser på video om grunnskudd.
  3. Gjennomfør en samtale om fair play og samarbeid i plenum. Hva betyr det? Gi praktiske eksempler. Forslag til stikkord for samtalen:
  • respektere andre
  • følge reglene
  • gjøre sitt beste
  • motivasjon og ros, selv når noen ikke får det til
  • gi medspillere gode muligheter for å lykkes

  • gi positive og konstruktive tilbakemeldinger

  • aktiv deltakelse, dialog og gjensidig tillit

Filmer om teknikker i basket


Oppvarming

  • Stusse ball og samtidig gjøre ulike øvelser: Avgrens et område. Alle har hver sin ball som dere skal stusse rundt på området. Samtidig som dere stusser og har kontroll på egen ball, skal dere gjøre ulike øvelser som for eksempel: hilse på noen, bytte ball, stusse ball mellom beina, gå baklengs, stusse fra høyre til venstre hånd.

  • Stusse to baller samtidig: Stuss begge ballene i den samme rytmen, forsøk deretter å stusse begge ballene i ujevn rytme.
  • Bytte ball ved stusspasning med en medelev: Stå vendt med ansiktet mot hverandre. Begge gjør så en stusspasning med høyre hånd. Ta imot ballen med venstre og fortsett å stusse ballen med venstre inntil dere møter noen andre som også har ballen i venstre hånd. Da bytter dere ballen på nytt med stusspasning fra venstre hånd.
  • Bytte ball mellom to elever: En person kaster brystpasning mens den andre gjør en stusspasning.
  • Stafett: Del dere inn i lag med fire–seks på hvert lag. Hvert lag setter opp ei rekke med seks–åtte kjegler. Laga har hver sin ball og skal stusse ballen sikksakk mellom kjeglene både fram og tilbake. Veksle med neste person på laget med en stusspasning.
  • Hauk og due med ball: Duene har ball, hauken har ikke. Hauken skal prøve å gå etter ballen til duene, slik at de mister kontrollen over ballen sin. Duer som mister ballen sin, blir hauker.
  • Stiv heks med ball: Dette er en sistenvariant der den som blir tatt, skal stå "stiv som ei heks" med litt avstand mellom beina. Om du blir tatt, blir du frigjort når en medelev kryper mellom beina dine. Start med én ball. Den som har ballen, er "fri" og kan ikke bli "tatt". Det er ikke tillatt å gå mens man holder i ballen. Øk antall baller etterhvert. Kast ballene mellom dere og prøv å kaste til dem som er i ferd med å bli tatt. Den som holder på å bli tatt, må søke til noen med ball.
  • Kast en basketball til hverandre to og to mens dere står på en benk. Det er om å gjøre å samarbeide om å klare flest mulige pasninger. Du kan også gjøre øvelsen mer utfordrende med å kaste to baller samtidig eller variere hvordan du kaster ballen.

Hoveddel

  1. Samarbeidsøvelse for å lære ny teknikk ved hjelp av video: Den ene halvdelen av klassen skal lære seg grunnskudd, den andre halvdelen layup.

    1. Se på videoene fra forberedelsedelen, øv deretter på teknikken individuelt.
    2. Gå sammen i par. Bli enige om hva som er riktig teknikk, og hvordan dere skal utføre skuddet. Samarbeid om å lære teknikken. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger.
    3. Alle som jobber med den samme teknikken samles til ei oppsummering. Nå skal dere lære bort det dere har jobba med til den andre halvdelen av klassen. Alle på gruppa skal ha en felles forståelse av hva dere skal lære bort. Det kan være lurt å sammen finne tre ting dere skal fokusere på. Spør gjerne læreren deres!
    4. Gå tilbake i par og gå deretter sammen med et annet par som har øvd på en annen teknikk. Dere skal nå lære bort teknikkene til hverandre. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger.
  2. Spill tre mot tre på en kurv: Ta en prat om hva som er deres styrker på laget før dere går i gang. Noen er gode til å kaste, andre er raske, mens andre igjen sprer godt humør. Sørg for at alle på laget har en oppgave hver. Ved skåring blir angripende lag forsvar. Vinner laget ditt ballen, blir dere angripende lag. Det første laget som får tre poeng, vinner. Lag som ikke spiller, har pause. Når et lag taper, bytter de plass med et lag som har pause. Med store klasser er det en fordel med mer enn to baner.
  3. Spill med utvalgte basketballregler: Ta en prat om hva som er deres styrker på laget før dere går i gang. Bli enige om hvilke regler dere vil bruke. Skrittregel, kroppskontakt og banestørrelse er eksempler på regler dere må bli enige om. Skåring skjer ved å kaste ballen til en medelev som står på en stol eller benk i stedet for å kaste på kurv. Praktiser fair-play-dømming. Det betyr at dere dømmer selv etter reglene dere er enige om. Ballen må innom alle før laget kan skåre.
  4. Spill med utvalgte basketballregler: Ta en prat om hva som er deres styrker på laget før dere går i gang. Bli enige om hvilke regler dere vil bruke og døm selv. Skrittregel, kroppskontakt og banestørrelse er eksempler på regler dere må bli enige om. Skåring skjer ved stusspasning i rockering, medspiller tar imot. Her blir det ikke brukt kurv.


Avslutning

Gjennomfør en samtale om hva dere har lært i dag om basketball, regler og teknikk, i tillegg til samarbeid og fair play. I samtalen om samarbeid og fair play i praksis kan dere for eksempel svare på spørsmålene under.

  • Når har dere samarbeidet?
  • Gi et eksempel på et godt samarbeid.
  • Hvilke utfordringer er knyttet til samarbeid?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du gitt i dag?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du fått i dag?

  • Gi gode og konkrete eksempler på fair play.
  • Hvordan kan negative kommentarer påvirke andre?
  • Hva betyr det å ha respekt for regler?

Relatert innhold

Samarbeid og det å løse oppgaver og utfordringer i et læringsfellesskap er en del av kroppsøvingsfaget.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Dunker Furuly og Bjørn Erik Rolseth.
Sist faglig oppdatert 24.06.2022

Læringsressurser

Basketball