Etiske retningslinjer for kommunikasjonsbransjen
En kommunikasjonsarbeider skal formidle og tilrettelegge informasjon for en oppdragsgiver. Målet er å skape et godt omdømme. For at en organisasjon eller bedrift skal kunne hevde seg i konkurransen med andre, er tillit og troverdighet svært viktig. Noen ganger kan kommunikasjonsarbeideren havne i et etisk dilemma, og da er det viktig å ha etiske retningslinjer å forholde seg til.
Kommunikasjonsforeningen har utarbeidet et sett med profesjonsetiske prinsipper som beskriver hvordan medarbeidere skal opptre i arbeidet sitt. Viktige fokusområder her er integritet og konfidensialitet. De etiske retningslinjene slår fast at en kommunikasjonsmedarbeider blant annet skal jobbe for åpenhet og innsyn og gjøre informasjon forståelig og tilgjengelig. I tillegg skal medarbeideren være åpen om rolle, metoder og bindinger.
I Hallo. Medier og kommunikasjon 2 blir samfunnsansvar definert som
ansvaret en organisasjon eller bedrift er ventet å ta på seg overfor menneskene, samfunnet og miljøet som blir påvirket av virksomheten.
Alle bedrifter og organisasjoner har et samfunnsansvar. Hvis handlingene til et selskap får konsekvenser for samfunn og miljø, skal virksomheten ta ansvar for det. Kommunikasjonsavdelingen til et selskap får gjerne ansvaret for å sette søkelyset på virksomhetens etikk og samfunnsansvar. Tydelig kommunikasjon på dette området kan heve bedriftens omdømme.
Akselberg, J. W., Asbjørnsen, D., Beyer, A., Eide, B., Haukanes, L., Kjelling, K., Larsen E. S., Lysne, A., Svensøy, T., Thommessen, T. & Totland, G. (2018). Hallo. Medier og kommunikasjon 2. Aschehoug.
Kommunikasjonsforeningen (u.å.). Kommunikasjonsforeningens etiske prinsipper. Hentet 15. mai 2020 fra https://www.kommunikasjon.no/om-oss/etiskraad#Etiske%20prinsipper