Hopp til innhold

Fagstoff

Hva innebærer en omstillingsprosess?

En omstillingsprosess kan ta tid. Det kan dreie seg om mange uker eller måneder, noen ganger år. Endringene kan berøre flere områder, og det er mange hensyn å ta.
Illustrasjon av skytjeneste: Ei skuff trekkes ut av en jordklode. Oppi skuffen er det en filmrull, ei bok og en cd. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Områder som påvirkes av en omstilling

De vanligste områdene som påvirkes når en virksomhet må omstille seg, er

  • produkter
  • ansatte
  • arbeidsoppgaver og arbeidsavtaler
  • kunnskap og kompetanse
  • arbeidsmåter og organisering
  • arbeidssted
  • kultur

La oss se litt nærmere på hvert av områdene:

Produkter

En virksomhet varer ikke lenge hvis den selger produkter folk ikke vil ha. Da er det helt nødvendig å gjøre endringer for å overleve, noe blant annet Posten har måttet gjøre. Det som tidligere var en stor statlig etat, har blitt til en privat bedrift med betydelig færre ansatte. Den viktigste årsaken til omstillingen i Posten var at folk sluttet å sende brev til hverandre. Det tvang Posten til å tenke nytt, og de er stadig i endring.

I 2019 inngikk Bring, som er en del av Posten Norge, en avtale med blant annet avfallsselskapet Ragn-Sells. Avtalen går ut på at miljøvennlige kjøretøy skal frakte pakker og gods til kunder i Oslo sentrum og ta med seg avfall ut igjen. Og hvem vet, kanskje kommer de også til å tilby levering av mat og medisiner hjem til folk i framtida? Omstillinger kan fremme samarbeid på tvers av bransjer.

Les mer om prosjektet i artikkelen "Inn med pakker, ut med avfall" på Bring.

Ansatte

De fleste ansatte i en virksomhet blir berørt i en omstilling. Mange blir usikre på framtida, og hva som vil skje med arbeidsoppgavene deres. Noen blir redde for å miste jobben. Det kan gå ut over selvtilliten og påvirke livet utenfor jobben også. Kanskje er ikke du blant dem som lar endringene gå veldig inn på deg. Uansett er det viktig at du som ansatt får informasjon om hva som skal skje, at du opplever å bli hørt, og at du griper de nye mulighetene som oppstår.

Med dette i bakhodet vil du også være i stand til å vise forståelse for kollegaer som reagerer annerledes enn deg selv. Åpenhet, samhold og tillit betyr mye på en arbeidsplass.

Relatert innhold

Arbeidsoppgaver og arbeidsavtaler

Som ansatt i en virksomhet skal du ha en skriftlig arbeidsavtale som beskriver stillingen din. Hvis en omstilling medfører at arbeidsavtalen må endres, har du som arbeidstaker rett til å få hjelp fra en tillitsvalgt på jobben eller en annen representant. Samtidig bør du også vite at arbeidsgiveren din har noe som kalles styringsrett. Det betyr at hun eller han har rett til å bestemme at arbeidsoppgaver skal endres. Som regel ønsker både arbeidsgiveren og arbeidstakeren å finne en løsning som er best mulig for begge parter.

La oss se på et eksempel på hvordan arbeidsoppgaver kan endre seg: En person har hatt som jobb å svare på telefoner i en kundeserviceavdeling, men nå skal en chatbot overta oppgaven med å svare på de vanligste spørsmålene. Personen blir derfor pålagt å gjøre andre oppgaver.

Kunnskap og kompetanse

Kunnskap og kompetanse betyr mye i en omstillingsprosess. Slik arbeidslivet har blitt i dag, er ingen av oss utlært selv om vi kommer rett fra skolebenken. Teknologien utvikler seg hele tiden. Derfor må du være forberedt på at du må holde deg oppdatert på ny kunnskap, og du må være villig til å skaffe deg den kompetansen jobben din krever.

Det kan for eksempel være kompetanse til å bruke en ny kommunikasjonsplattform, slik som Office 365. Å ta i bruk denne plattformen har vært – og er fortsatt – en stor utfordring for mange som har vært vant til gamle systemer, og som synes vanlig e-post fungerer bra nok.

Det å lære seg noe nytt krever lyst, motivasjon, vilje og kanskje mot. Husk: Det er ikke sikkert at det som virker lett for deg, er like enkelt for dem du jobber sammen med. Forsøk å motivere kollegaer som synes det er noe skikkelig herk å måtte lære seg noe nytt. Kanskje utsagnet nedenfor fra Telenor kan være til inspirasjon?

"Det er ikke teknologi som skaper innovasjon, men smarte folk som forbedrer sine arbeidsformer."

Arbeidsmåter og organisering

Telenor, og sikkert flere andre store bedrifter, mener at virksomheter må bruke innsikt (kunnskap og forståelse) til å skape de tjenestene folk liker best, hvis de skal lykkes i årene framover. I tillegg må de jobbe smartere gjennom å digitalisere ulike måter å jobbe på. Måten man utførte en oppgave på tidligere, er ikke nødvendigvis den mest effektive i dag.

Når det gjelder organisering, kan en omstilling for eksempel føre til at avdelinger oppløses, eller at man går fra en kontorløsning med lukkede kontorer til skrivebord i åpne landskap – eller ingen faste arbeidsplasser i det hele tatt. Det bringer oss over på neste punkt, som er arbeidssted.

Arbeidssted

Resultatet av en omstillingsprosess kan nemlig også føre til at man får et helt nytt arbeidssted. Under regjeringen til Erna Solberg ble nesten 1 200 arbeidsplasser flyttet ut av Oslo. Dette er omstillinger som skyldtes krav fra myndighetene, som mener at staten skal være til stede i hele landet.

Kultur

Vi kan ikke snakke om omstilling uten å snakke om kultur – et begrep som blant annet omfatter historien vår, måten vi gjør ting på, tro, normer og regler. Kultur er overalt, også på arbeidsplassen. I en omstillingsprosess må man ta stilling til virksomhetens kultur. Hva er verdt å ta vare på, og hva bør endres? Du har kanskje hørt uttrykket ukultur? Det er ikke all kultur som er bra. En omstillingsprosess kan være en god anledning til å gjøre noe med det.

Kilder

Telenor. (22. januar 2020). Slik digitaliserer du bedriften med Office 365 levert av Telenor. Hentet fra https://www.telenor.no/bedrift/aktuelt/o365/

Bring. (u.å.). Elskede by: Inn med pakker, ut med avfall. Hentet fra https://www.bring.no/magasinet/innovasjon-og-barekraft/elskede-by

CC BY-SASkrevet av Tone Hammer. Rettighetshaver: MarkedsPartner As
Sist faglig oppdatert 08.08.2023

Læringsressurser

Omstilling og utvikling