Hopp til innhold

Egenvurdering

Egenvurdering av emnet medieaktører og mediesjangre

Hva er forskjellen på journalistikk og markedskommunikasjon, og hva skiller redaksjonelle og ikke-redaksjonelle medieaktører? Sjekk punktene og få oversikt over hva du kan om medieaktører og mediesjangre.
En person på trikken leser VGs nettavis på nettbrett. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva har du lært? Sjekk kunnskapene dine om medieaktører og mediesjangre

  • Jeg vet hva som kjennetegner og skiller redaksjonelle og ikke-redaksjonelle medieaktører.

  • Jeg kan gjøre rede for begrepet medieaktør og vet hva som skiller redaksjonelle og private medieaktører.

  • Jeg vet hvordan jeg kan skille mellom ulike mediesjangre, og kan drøfte forskjeller mellom journalistikk, markedskommunikasjon, informasjon og underholdning.

  • Jeg vet hvilke kjennetegn og sjangertrekk jeg kan ta utgangspunkt i når jeg skal vurdere hvilken sjanger et medieuttrykk tilhører.

  • Jeg kan dele medietekster inn i ulike kategorier etter hvilken funksjon og hvilket formål stoffet har.

  • Jeg har kjennskap til hvordan kritisk mediekompetanse bidrar til å mestre og forstå ulike medieuttrykk.

Sentrale begreper

CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 07.02.2022

Læringsressurser

Medieaktører og mediesjangre