Eksamensforberedelse: Drøft mediepolitikk, nyheter og offentlighet
Formålet med denne oppgaven er å sette ulike deler av mediefaget i sammenheng. Arbeidet med oppgaven kan også ses som en forberedelse til nasjonal skriftlig slutteksamen i Mediesamfunnet Vg3.
Drøft påstanden
Dagens mediepolitikk kan endres fordi sosiale medier dekker offentlighetens behov for nyheter og debatt.
Studer påstanden nøye og plukk ut sentrale deler av påstanden.
Skaff oversikt
Få oversikt og brett ut fagkartet. Du kan lage tankekart, bruke læringsressurser og passe på å ha klart for deg definisjoner og faktakunnskaper fra sentrale kilder. Skaff deg også en oversikt over sammenhenger mellom ulike deler i påstanden. Det gjør du gjennom å formulere en rekke spørsmål.
Bruk tankekart (-verktøy) eller skjematiske oversikter.
Velg en avgrensing
Velg deg noen av spørsmålsstillingene du har formulert, sett dem i sammenheng med eksempler og pass på at du hele tiden har den opprinnelige påstanden i fokus, slik at du ikke sporer av.
- ta notater
- samarbeid med andre
- finn kilder, sitater, formuler argumenter
- organiser materialet
- Arbeid i grupper på tre. Bli enige om hvordan dere fordeler formidling av ståsteder og ekspertise dere i mellom.
- Forbered et manus. Test det ut og juster i flere omganger før dere gjør et endelig opptak. 5–10 minutter skulle holde.
- Problemstillinger som blir drøftet, må komme tydelig fram for lytteren.
- Husk å bruke kunnskapen din og argumentene dine!
- Oppgi og vis til sentrale kilder du bygger argumentasjonen på, selv om dere samtaler muntlig.
Taletips til oppfølging og oppklaring
Du kan vise at du har hørt og forstått det motparten har sagt ved å gjenta eller oppsummere hovedpoenget deres før du kommer med ditt utspill – og ved å stille oppfølgingsspørsmål får vi ofte en mer nyansert diskusjon. Hvis du ber samtalepartneren din forklare eller utdype det som ble sagt, unngår dere krangler på grunn av misforståelser.
Finn og bruk en podkast som modelltekst
- Hvilke deler av mediefaget har dere satt i sammenheng i arbeidet? Og hvordan gjorde dere det?
- Prøv å forklare ett eller to punkt om hvilken ny forståelse dere har fått om sammenhenger i mediefaget.
- Hva har vært enkelt, hva har vært vanskelig?
- Hva ville dere gjort om igjen, og hva kommer dere til å gjøre annerledes neste gang?
Lever arbeidet deres etter avtale med lærer.