Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Søm og redesign AS

Har du noen gang kjøpt brukte klær? Hvor mye hadde du vært villig til å betale for et redesignet plagg? Bedriften Søm og redesign AS har ungdom som målgruppe og vet at de ikke kan sette prisene for høyt om de skal få solgt varene sine. Du skal nå hjelpe dem med å beregne fornuftige priser.
Fotografi av en smilende kvinne som sitter foran en symaskin og syr møbelstoff.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bedriften Søm og redesign AS har følgende forretningsidé:

"Søm og redesign AS skal redesigne og reparere ungdomsklær, og selge produktene på nett og lokalt fra butikk."

Det er ungdom som er målgruppa for bedriften, og det må daglig leder, Mira Svendsen, ha i bakhodet når hun skal bestemme prisen på produktene sine.

Hun vet at ungdom som målgruppe er nysgjerrige, miljøbevisste og ikke minst prisbevisste. Derfor må hun ta utgangspunkt i det kundene er villig til å betale. Det kaller vi en markedsbasert prissetting.

Hvor mye folk er villig til å betale for et produkt, blir også påvirket av konkurrentene sine priser. Siden nye klær er billige i kjedeforretningene, må Mira ta hensyn til de prisene når hun skal sette pris på sine produkter. Dette kaller vi en konkurransebasert prissetting.

Mira har bestemt seg for å bruke bidragsmetoden for å bestemme prisene på produktene sine, og nå skal du hjelpe henne med dette.

Oppgave 1

Mira har ti tynne ullgensere som hun har reparert og vasket. Hun har brukt kr 500 i innkjøp av reparasjonsmateriale, garn, knapper og glidelås. Mira har tenkt å selge genserne for kr 149 per stykk inklusiv merverdiavgift.

  1. Hva blir prisen per genser uten merverdiavgift?

  2. Hva skal et dekningsbidrag dekke?

  3. Hva blir dekningsbidraget per genser og totalt?

  4. Synes du prisen på kr 149 per genser er en fornuftig pris? Grunngi svaret.

Oppgave 2

Mira har fått inn tre fine ballkjoler som hun skal videreselge til nyttårsballsesongen. Hun bruker én arbeidstime på å gjøre kjolene klar for salg, men har ingen utgifter knyttet til nye materialer. En arbeidstime koster bedriften kr 400. Mira vil prøve å videreselge kjolene for kr 699 per stykk inklusiv merverdiavgift.

  1. Hva blir prisen per kjole uten merverdiavgift?

  2. Hva blir dekningsbidraget per kjole og totalt?

  3. Tror du Mira får solgt kjolene for kr 699? Grunngi svaret.

Oppgave 3

I januar selger Mira for kr 27 500 eksklusiv merverdiavgift. Hun har hatt kr 13 500 i variable kostnader og kr 10 600 i faste kostnader som husleie, forsikringer og strøm.

  1. Regn ut bedriftens fortjeneste for januar.

Løsningsforslag

Filer

CC BY-SASkrevet av Cecilie Lund.
Sist faglig oppdatert 24.01.2022

Læringsressurser

Prissetting