Lønnsomhet i reiselivsbransjen
I alle bransjer vurderes bedriftenes rentabilitet, finansiering og likviditet. Det er også nyttig å se på prosentvise endringer i ulike inntekter og kostnader.
Reiselivsbransjen har i tillegg sine egne nøkkeltall, som beleggsprosenter, romfaktor og losjiinntekter. Disse nøkkeltallene forteller oss i hvor stor grad romkapasiteten på overnattingsstedene blir utnyttet, og hva som er inntekten per rom og seng.
Vi deler gjerne inn nøkkeltallene i tre kategorier; rentabilitet, finansiering og likviditet.
Nøkkeltall om rentabilitet forteller oss om bedriftens lønnsomhet. Vi ser her på størrelsen på bedriftens overskudd i forhold til egenkapitalen.
Nøkkeltall om finansiering viser oss hvor sunn finansiering vi har. Vi ser på hvordan bedriften har skaffet kapital, og på forholdet mellom kortsiktig og langsiktig gjeld.
Nøkkeltall om likviditet forteller oss om bedriftens evne til å betale regninger til rett tid.
Det er nyttig å regne ut hva de forskjellige inntektene utgjør i prosent av sum driftsinntekter. Vi kan også se på hva de forskjellige kostnadene utgjør i prosent av de samme driftsinntektene. Vi vil bruke et eksempel fra et lite hotell, slik at det blir enklere å følge med.
Alle beløp er gitt i tusen kroner.
Kalkulasjon | I år | I fjor | ||
---|---|---|---|---|
Kr | % | Kr | % | |
Overnatting | 2 700 | 37,4 | 2 500 | 36,7 |
Mat og drikke | 920 | 12,7 | 900 | 13,2 |
Nordlyssafari | 3 400 | 47,1 | 3 200 | 47,0 |
Salg av effekter | 200 | 2,8 | 210 | 3,1 |
Sum inntekter | 7 220 | 100 | 6 810 | 100 |
Variable kostnader | 2 503 | 34,7 | 2 315 | 34,0 |
Bruttofortjeneste (dekningsbidrag) | 4 717 | 65 | 4 495 | 66 |
Lønn og personale | 2 650 | 36,7 | 2 384 | 35,0 |
Husleie | 1 000 | 13,9 | 900 | 13,2 |
Andre administrasjonskostnader | 565 | 7,8 | 500 | 7,3 |
Rentekostnader | 210 | 2,9 | 200 | 2,9 |
Resultat før skatt | 292 |
| 511 |
|
Skatt | 79 | 1,0 | 143 | 2,2 |
Årsresultat | 213 | 3,0 | 368 | 5,4 |
Vår første reaksjon er at resultatet har falt både i kroner og i prosent av inntektene. Dette skjer til tross for at inntektene har økt. Hovedgrunnen er at særlig de variable kostnadene og lønns- og personalkostnadene har økt både i kroner og i prosent av inntektene.
Det at aktiviteten øker, kan lett gå ut over økonomistyringen. Da kan økte kostnader spise opp mye av forbedringen i inntekter, slik at vi sitter igjen med et mindre overskudd enn året før.
Det viktigste med en slik analyse er at vi lærer av den og gjør forbedringer i framtida.
Hoteller og andre overnattingssteder opererer med egne nøkkeltall. Beleggsprosent viser hvor mange av hotellets rom og senger som er leid ut i en periode. Losjiinntekter forteller hvor mye vi har hatt i omsetning per rom og per gjest.
Belegg
Belegg på rom er en prosent som forteller deg hvor mange rom som i gjennomsnitt har vært leid ut. Tallene refererer til det forrige eksempelet. Her har vi fått oppgitt hvor mange rom det er på hotellet, vi vet hvor mye utleie vi hadde i fjor, og vi vil lage et gjennomsnitt for et år.
Du tar antall utleide rom i året, deler det på antall rom i hotellet ganget med 365 dager, og ganger med 100. Prosenten du får, viser hvor mange rom som i gjennomsnitt var utleid hver dag i året.
Utregningen for belegg på rom:
Utregningen for belegg i senger gir et bilde av hvor mange senger som i gjennomsnitt har vært i bruk. Da bruker vi antall gjester i stedet for utleide rom, og deler på antall senger.
Dersom du blir bedt om å vurdere beleggsprosenter, må du ha noe å sammenligne med. Enten kan du sammenligne med tidligere år, eller du kan sammenligne med et lignende overnattingssted i samme periode.
For mange overnattingssteder kan det være stor variasjon i beleggsprosenten gjennom året. For eksempel er det ofte 100 prosent belegg på hoteller i skoleferiene og lavt belegg ellers. Hoteller i de store byene har et mer jevnt belegg hele året.
Romfaktor
Romfaktor er et nøkkeltall som forteller oss i hvilken grad sengene på hvert rom har vært i bruk. Vi deler antall gjester på antall utleide rom.
Du får kapasiteten ved å gange antall rom eller senger med 365 (dager i året).
Antall | Belegg på årsbasis | |
---|---|---|
Antall rom | 25 | |
Antall senger | 40 | |
Antall utleide rom | 4106 | 45 % |
Antall gjester | 5694 | 39 % |
Romfaktor | 1,4 |
Losjiinntekter
Det er også vanlig å beregne losjiinntekter per seng og per rom. I vårt eksempel var losjiinntektene 2 700 000 kroner. Dette omsetningstallet deler vi på antall rom og antall senger, og da finner vi gjennomsnittlig inntekt per rom og per seng.
Her er tallene det siste året i vårt eksempel:
| Losjiinntekter i kr | Antall utleide rom/senger | Gjennomsnitt inntekt per rom/seng i kr |
---|---|---|---|
Rom | 2 700 000 | 4 106 | 658 |
Senger | 2 700 000 | 5 694 | 474 |
Ifølge prislista er prisen for et enkeltrom 650 kroner og for et dobbeltrom 800 kroner i eksempelet. Men mange av turistene kommer i grupper, og da er det gjerne avtalt en spesialpris. Eierne er fornøyde med at de likevel har greid å holde en relativ høy pris per rom og seng.