Hopp til innhold

Fagartikkel

Tips til muntlig formidling

De aller fleste kjenner på en viss nervøsitet når de skal ha en muntlig presentasjon for mange mennesker. Med god forberedelse kan du komme til å like det riktig godt!

LK20

1) Pust rolig, pust med magen

Blodet strømmer, hjertet banker og det kan kjennes ut som om du ikke har helt kontroll på deg selv. Det er de kjemiske prosessene i kroppen som tar overhånd. Et triks er å puste med magen og å puste rolig. Det hjelper deg med å takle nervøsiteten. Teknikken senker pulsen din, og du tar kontrollen tilbake.

  • Seks sakte åndedrag i minuttet.
  • Fem sekunder innpust og fem sekunder utpust.
  • Pust gjennom en liten åpning i leppene, som om du har et sugerør i munnen.

2) Tenk samtale fremfor presentasjon

Klarer du å tenke på fremføringen din som en samtale, er det lettere å være deg selv. Nervøsiteten vi kjenner på når vi skal formidle noe alene til mange andre er ofte knyttet til følelsen av "meg" mot "dem" – nå blir jeg vurdert og observert.

Tenker du på situasjonen som en samtale, er det straks enklere. Du deler med andre noe du har forberedt, du gir de andre tid til å tenke over det du formidler og tar inn responsen du får i andres oppmerksomhet, blikk og nikk. Det blir som en ikke-verbal samtale.

Dette er en teknikk skuespillere ofte bruker i møte med et publikum.

3) Skriv og forbered godt, ha en tydelig start og slutt

Rammen rundt innholdet er veldig viktig. Sørg for å ha en veldig tydelig begynnelse og en like tydelig slutt. Du vil ha et godt ankerfeste å starte fra og avslutte med, for da vil linjen du skal gå være tydelig for deg. Det blir også lettere å huske hva du skal fortelle om og hvorfor du forteller det du forteller.

4) Kjenn stoffet ditt

Et stoff som skal formidles krever tid og tankevirksomhet. Mange tar seg ikke nok tid til å kunne stoffet sitt godt. Vil du ha en god presentasjon, må du kunne det du skal presentere godt.

5) Bruk tid til å øve – og be om råd

Mann presenterer vær på hjerne. Illustrasjon.

Blir du kald og rolig i spennende situasjoner, eller får du torden og lyn i hjernen? Folk opplever stressende situasjoner på veldig ulike måter.

Be om tilbakemelding fra personer du føler deg trygg på og fortell ditt publikum hva du vil ha respons på. Ikke ta alt på en gang, men ett punkt du vil ha tilbakemelding på. Det kan være:

  • Øyekontakt
  • Armbevegelser
  • Fikling med hender
  • Bruk av manus
  • Ordlegging og uttale
  • Håndtering av digitale verktøy
  • Sammenheng mellom begynnelse og slutt

Øv deg foran speilet, film deg selv eller kjør prøver for venner, foreldre eller kolleger. Hva gjør kroppen din? Hvordan er stemmen din? Artikulasjonen? Får du formidlet historien din, stoffet du har jobbet med?

Du vil jo helst at kroppen din skal være avslappet og ikke bli overmannet av spenning.

Sist oppdatert 17.02.2019
Skrevet av Albertine Aaberge

Læringsressurser

Om MIK 2