Hva er et videoessay?
Har du skrevet essay i norskfaget, kjenner du allerede sjangeren.
Videoessayet stammer fra det skriftlige essayet og tilhører kategorien sakprosa. Styrken til et videoessay er at du bruker og utnytter både det auditive og det visuelle i formidlingen.
Lyder, bilder, filmklipp og grafiske elementer mikses sammen og illustrerer og eksemplifiserer det du vil si noe om.
I videoessayet veksler du mellom å fortelle og informere om og reflektere over et gitt tema. Du må vise at du har kunnskap om emnet. Temaet kan være hverdagslig, moralsk, filosofisk eller vitenskapelig.
Lager du et videoessay om for eksempel sosiale mediers påvirkning på unge, kan du dele personlige opplevelser, reflektere over hvordan andre bruker sosiale medier og vise tall fra undersøkelser.
Du kan bruke egne bilder, spille inn fortellerstemme (voiceover) og hente lyder og videoklipp fra internett for å styrke dine synspunkter og argumenter.
Om tekstsjangeren essay
Essayet er gjerne omtalt som en vandring i et tema, der den som skriver, beveger seg innenfor et hovedemne, men veksler mellom subjektive meninger, refleksjoner, sitater og saksopplysninger. Målet er å kaste nytt lys på temaet, ikke å komme fram til et svar eller en konklusjon.
Les mer i artikkelen "Hva er et essay?"
Den lette tilgangen til bilder og videoklipp på internett gjør at videoessayet er blitt en populær uttrykksmåte. Et godt videoessay utnytter virkemidler for tekst, lyd og bilde. Avsender er gjerne personlig og opptatt av den stilistiske utformingen.
For å lykkes med videoessayet må du jobbe grundig med tekstskapingen. Idealet er et lekent og kreativt språk med bevisst bruk av virkemidler og god flyt. Manuset trenger ikke å følge en fast oppbygning eller rekkefølge, men du bør ha en gjennomgående idé eller rød tråd.
I videoessayet kan du altså prøve deg fram, uten strenge krav til vitenskapelig metode, logisk rekkefølge eller fullstendig argumentasjon. Det gir rom for kreativiteten!
Nyttige ressurser
Et godt videoessay overrasker, blander fortelling med refleksjon og fakta og setter i gang tankeprosesser. Du kan stille spørsmål ved vedtatte sannheter eller aktuelle saker. Målet er å få seerne til å tenke, uten at du gir dem konklusjonen eller fasitsvaret.
Allerede tidlig på 1900-tallet skrev den amerikanske forfatteren William Dean Howells at essayet hadde begynt å forveksle seg selv med fagartikkelen. Det ser vi eksempler på også i dag.
I engelskfaget blir du bedt om å skrive saktekster som "five-paragraph essays". Hvis du søker etter "video essays" på internett, vil du få mange treff på filmanalyser og/eller saksorienterte, mer akademisk rettete videoessayer. Du må derfor ha tunga rett i munnen når du bruker essay-begrepet.
Pass på at du bruker begrepet i den norske betydningen, som handler om å vandre med stil gjennom et tema. Dette kan ikke sidestilles med den strammere og mer informative og vitenskapelige essayvarianten som du finner på engelsk.
Nedenfor kan du se eksempler på videoessayer og lese et par utvalgte essayer. Hvilke av eksemplene inspirerer deg mest?
Se! Videoessayer
Marta Gangsås Berstads Propaganda, på NRK
Regine Myhres En far i livet, på Sanity
Les! Essayer av ungdom
Mathias Dahlsveens Kjærligheten er en kampestein
Christian Prestholdt Selens 1 800 000 000 > 4 600 000
Jo Forbord Stavdals Vold – natur eller kultur?
Les! Essayer av forfattere
Utdrag av Agnes Ravatns Operasjon sjølvdisiplin
Runa Egge Fjelnseths Om virkelighet i litteraturen
Utdrag av Karl Ove Knausgårds Den brune halen