Hopp til innhold

Egenvurdering

Egenvurdering for emnet analyse av mediefortellinger

Fortellinger er strukturerte hendelsesforløp om karakterer med bestemte mål. Mediefortellinger er fortellingene vi møter i mediene, og vi bruker narrativ analyse for å avdekke meningen. Her kan du sjekke hva du har lært om dette emnet.
En smilende jente med briller kikker mot en dataskjerm. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva har du lært om analyse av mediefortellinger?

Gå gjennom disse punktene og få oversikt:

  • Jeg vet hva en fortelling er, og hva som skiller fortellinger fra andre typer tekster.

  • Jeg kan skille mellom fiktive og ikke-fiktive mediefortellinger.

  • Jeg vet hva en nyhetsfortelling er, og kan forklare forskjellen mellom lineære fortellinger og hypertekst-fortellinger.

  • Jeg kjenner til ulike dramaturgiske modeller og kan bruke disse i analyse av mediefortellinger.

  • Jeg kan reflektere over sammenhengen mellom form og innhold i fotografier og kunstbilder, reklame, nyhetsfortellinger, musikkvideoer, reality-serier, dokumentarer og digitale fortellinger.

  • Jeg vet hva narrativ analyse er, og hvordan jeg kan gå fram når jeg blir bedt om å analysere en mediefortelling.

Sjekk om du kan disse fagbegrepene

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 15.02.2022

Læringsressurser

Analyse av mediefortellinger