Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Muntlig-praktisk oppgave: Lag en tv-nyhetsfortelling

Øv sammen på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave i mediefag. Lag en tv- nyhetsfortelling om noe dere er opptatt av, og reflekter over formen og innholdet.
Silhuetter av fire mennesker som gjør et filmopptak i en mørk korridor. En person med en stor skulderbag går mot en ryggende kameramann. Ved siden av følger en assistent og en lydmann med en lang mikrofonstang. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Arbeidsoppdrag

Jobb samen i grupper på fire eller fem elever.

Lag en tv-nyhetsfortelling om en aktuell sak i nærmiljøet – en sak som angår unge mennesker.

  • Nyhetsfortellingen skal ha en form som engasjerer de som ser på, og som appellerer både til hjerte og hjerne.

  • Målgruppa er unge som bor i byen eller bygda der dere bor.

  • Bruk det dere har lært om , og i mediefortellinger.

For å løse denne oppgaven på en god måte må dere jobbe grundig med planlegging og , gjøre avtaler med de som skal være med, og finne som egner seg for opptak.

Dere må også sette av god tid til klipping og ferdigstilling av nyhetsfortellingen.

Individuelt etterarbeid

Lag en refleksjonsrapport der du beskriver prosessen og produktet. Refleksjonene kan du framføre muntlig for læreren, eller i klassen, mens du viser filmen på storskjerm.

I refleksjonsrapporten kan du for eksempel svare utdypende på disse punktene:

  • Hvilke ideer til form og innhold hadde dere i planleggingsfasen?

  • Hvilken sjanger og kanal har dere valgt for tv-nyhetsfortellingen? Hvilke hensyn måtte dere ta?

  • Begrunn de valgene dere gjorde av tematikk og medvirkende.

  • Hvordan fordelte dere arbeidet i gruppa?

  • Hvilke problemer møtte dere på underveis i produksjonen? Kunne dere ha løst disse problemene på en annen måte?

  • Beskriv og vurder bruken av fortelleteknikk, dramaturgi og virkemidler i mediefortellingen dere lagde, og reflekter over sammenhengen mellom form og innhold.

  • Hva vil du forsøke å gjøre bedre neste gang du får et lignende oppdrag?

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 14.02.2022

Læringsressurser

Analyse av mediefortellinger