Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Undervise om motivasjon

Motivasjon og engasjement bidrar positivt i læringsprosessen. Alle som jobber med mennesker, bør ha kunnskap om motivasjon og hvilke forhold som påvirker den enkeltes motivasjon positivt.
To ungdommer jobber med skoleoppgaver. Ei jente og en gutt sitter ved et bord, de ser på hverandre. Gutten har en PC foran seg. På tavla i bakgrunnen står det blant annet "Frelsehistorien" og "Skapelsen", og det ligger ei lærebok på pulten. Foto.

Gjør deg kjent med temaet motivasjon. Jobb først individuelt med temaet motivasjon, gå deretter sammen i ei gruppe og lag et undervisningsopplegg om motivasjon.

Individuelle oppgaver

  1. Gjør rede for de ulike motivasjonsteoriene

    1. selvbestemmelsesteorien
    2. mestringsforventninger
    3. flytsoneteorien
  2. Gjør rede for hvilken betydning motivasjon har for læring og utvikling.
  3. Gjør rede for ulike motivasjonsfremmende forhold, også kalt motivasjonsfaktorer.

Gruppearbeid

  1. Lag et undervisningsopplegget som inneholder både teori om motivasjon, praktiske øvelser og et skjema for å evaluere opplegget. Gjennomfør opplegget for en eller flere Vg1- klasser.

    1. Avklar med lærer hvilken klasse dere skal gjennomføre undervisningsopplegget for. Dere må også avklare tidsrammen.
    2. Lag en detaljert plan for undervisningsopplegget, som beskriver hva dere skal gjøre, hvordan dere vil gjøre det, og hvorfor dere vil gjøre det slik. I denne planen må det også komme fram hvem av dere i gruppa som har ansvaret for å gjennomføre oppgavene som beskrives i planen.
    3. Lag et evalueringsskjema for de som deltar i undervisningen deres.
  2. Gjennomfør undervisningsopplegget, og be deltagerne fylle ut evalueringsskjemaet i etterkant.
  3. Evaluer gjennomføringen av undervisningsopplegget.

    1. Drøft hva som gikk bra, og hva som kunne vært gjort annerledes.
    2. Lag en oppsummering av tilbakemeldingene dere har fått. Drøft tilbakemeldingene i gruppa og i klassen.
    3. Diskuter hva dere lærte av å undervise andre, og hva denne oppgaven bidro til for deres egen motivasjon.
CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 26.02.2021

Læringsressurser

Motivasjon