Stordata og digital dataanalyse
Bruk av stordata for virksomheter
Den teknologiske utviklingen går utrolig raskt, og i en digital verden finnes det enorme mengder data, såkalt stordata. Analyse av stordata gir verdifull innsikt for virksomheter.
Det finnes mange ulike verktøy som brukes i digital dataanalyse. Du kan for eksempel bruke Google Analytics, Facebook Innsikt og Instagram Innsikt, som alle gir mulighet til å samle inn og analysere data.
Stordata og digital dataanalyse brukes av mange virksomheter for få informasjon om ulike målgrupper. Vi kan få informasjon om atferden til forbrukere på nett, for deretter å skreddersy markedsføringen.
Hva med oss forbrukere?
Stordata og digital dataanalyse gir altså fantastiske muligheter for virksomheter. Men hva med oss forbrukere? Er det greit at virksomheter benytter seg av disse dataene?
Podkastepisode
I podkastepisoden nedenfor intervjues Sindre Beyer, som er leder
i kommunikasjonshuset TRY Råd. Podkastepisoden kommer blant annet inn på temaer som omhandler markedsundersøkelser, digital dataanalyse og fordeler og ulemper med stordatasanking.