Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse

Lytt til podkastepisoden, der Sindre Beyer, leder i kommunikasjonshuset TRY Råd, intervjues. Jobb med oppgaver om digital markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse.
Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse

En podkast om hvordan ny teknologi kan hjelpe deg med å finne fram til akkurat rett målgruppe for å selge mer. Vi snakker med Sindre Beyer som jobber i Try-huset, et av Norges største kommunikasjonsh...

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Oppgaver til podkasten

  1. Sindre Beyer er leder i TRY Råd, som er et av Norges største kommunikasjonshus. Hva slags markedsundersøkelse sier Sindre Beyer at det kan være aktuelt å bruke for å finne ut hvordan unge tenker om noe?
  2. Hva menes med atferdsdata?
  3. Hvordan kan virksomheter få tak i atferdsdata?
  4. På hvilken måte har Amazon lykkes med å samle inn data og bruke dataene til å gi en bedre kundeopplevelse?
  5. Hvilket eksempel nevner Sindre Beyer der bruk av data ikke kom helt heldig ut for Amazon?
  6. Hvilke ulemper kan det ha for oss forbrukere at vi legger igjen så mange digitale spor, som igjen gjør at det samles inn så mye data om oss?
  7. Hvilke fordeler kan det ha for virksomheter at det er mulig å samle inn enorme mengder data?
Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 19.02.2021