Observasjoner i arbeidet
De to viktigste måtene å innhente informasjon om brukere på er å observere og å samtale. For å observere må du bruke sansene dine.
Å bli flink til å observere krever trening. Den som har lang erfaring, opparbeider seg et "klinisk blikk", som betyr at man vet hva man skal se etter, og fort legger merke til endringer i tilstanden til brukeren.
Det kan få store konsekvenser for en bruker hvis du som helsefagarbeider overser en rød flekk på en hæl, eller at du ikke lytter til signaler som tyder på at han eller hun har smerter.
Det er viktig at du vet
- hva du skal observere
- hvordan du skal observere
- når du skal observere
I denne sammenhengen omfatter allmenntilstanden både den fysiske og den psykiske siden ved brukerens generelle helsetilstand. Flere forhold kan gi deg opplysninger om brukerens allmenntilstand, for eksempel dette:
- Hva mener brukeren selv om sin egen allmenntilstand?
- Hvordan er hudfarge, temperatur, blodtrykk, matlyst, vekt?
- Ivaretar brukeren sin egen personlige hygiene?
- Hvordan har brukeren det psykisk?
Det kan være vanskelig å observere om en person trives eller ikke, siden det er stor forskjell på hvordan trivsel kommer til uttrykk. Likevel kan det være noen felles holdepunkter:
- Hva og hvordan svarer brukeren når du spør hvordan vedkommende har det?
- Virker brukeren unormalt passiv eller trist?
For å vite hva og hvordan du skal observere i forskjellige situasjoner, må du ha kunnskap om vanlige sykdomstegn og avvik fra det normale. Hvis du skal hjelpe en pasient med en bestemt sykdom med morgenstellet, må du ha kunnskap både om den generelle helsa til personen og spesifikt om sykdommen for å kunne gjøre gode observasjoner.
Observasjoner av brukerens omgivelser kan være å legge merke til forhold som
- rammen rundt brukeren (nærhet, nabolag og miljø)
- samhandling med familien, naboene og personalet
- brukerens sosiale nettverk, boforhold og økonomi
I arbeidet med å observere og kartlegge brukerens hjelpebehov er det viktig at du samarbeider tett med brukeren, pårørende og resten av personalgruppa. Dere må dele erfaringer med hverandre og sammenligne observasjoner. En oppsummering av det dere er kommet fram til, blir rapportert og dokumentert slik at brukeren slipper å svare på de samme spørsmålene hver gang det kommer nytt personale.
Utfordringer til deg
- Hva betyr det å observere?
- Hvorfor er det viktig å ha kunnskaper om både brukerens generelle helsetilstand og eventuelle sykdommer når du skal observere?
- Hvorfor er det viktig å dokumentere og rapportere observasjonene du gjør?
Relatert innhold
Observasjon en sentral del av det daglige arbeidet for fagarbeidere innen helse- og oppveksttjenestene.
Gjennom dokumentasjon skaper vi sammenheng mellom det som ble planlagt, det som er utført, og det videre arbeidet.