Hva er internkontroll?
Internkontroll definerer vi også som «egenkontroll som innebærer at bedriften selv skal påse at den følger aktuelt regelverk».
Bedriftene har en internkontroll-håndbok/HMS-håndbok. Denne håndboka inneholder prosedyrer eller fremgangsmåter knyttet til hva som kan være risiko eller helsefarlige forhold på den aktuelle arbeidsplassen. En helseinstitusjon har derfor en annen internkontroll-håndbok/HMS-håndbok enn en bensinstasjon. De ulike helseinstitusjonene har også ulike håndbøker avhengig av pasientgruppe, institusjonens utstyr og inventar og bygningsmasse.
Som ansatt i en bedrift skal du sette deg inn i internkontrollforskriften. Der finner du for eksempel rutiner som skal følges ved brann, rutiner som skal følges ved avvik, rutiner for håndtering av avfall og rutiner for bruk av utstyr.
Å sette seg inn i internkontrollforskriften tilsier at du tar medansvar for din egen og øvrige ansattes helse og sikkerhet, samt miljøet utenfor bedriften.
God dialog mellom de ansatte og ledelsen er et viktig redskap i HMS-arbeidet. Det er de ansattes arbeidsmiljø som skal sikres, og det er de ansatte som erfarer hvilke områder som oppleves som problematiske. Det å gi tilbakemelding handler også om å gi positiv respons og å melde fra om eventuelle avvik.
Avvik er brudd på bedriftens prosedyrer og forskrifter som er nedtegnet i internkontrollforskriften. På avvik skal det skrives en avviksrapport slik at bedriften kan lære av sine feil og kontinuerlig jobbe med kvalitetsforbedring.
Les hva internkontrollforskriften innebærer.
Utfordringer til deg:
- Hva inneholder ei HMS-håndbok?
- Hvorfor tror du det er viktig at interkontroll vere systematisk? Diskuter dette i klassen.
- Hvorfor skal en ansatt i en bedrift sette seg inn i internkontrollforskriften? Hva handler denne forskriften om, og hvorfor er det nødvendig å kjenne til forskriften?
- Det heter at en god dialog mellom de ansatte og ledelsen er et viktig redskap i HMS-arbeidet. Hvorfor er dette et viktig redskap?
- Hvorfor skal det skrives avviksrapport ved brudd på bedriftens prosedyrer?
- Hvilke lover og forskrifter skal være tilgjengelige i helseinstitusjoner?
- På hvilken måte kan bedriften sørge for at arbeidstakernes kunnskap og erfaring utnyttes? Hvorfor er dette nyttig?
- Gi eksempel på et mål for helse, miljø og sikkerhet på en arbeidsplass i helsetjenesten
- Dersom du er utplassert i Prosjekt til fordyping, spør om å få se målene for helse, miljø og sikkerhet der du er.
- Hvem går vernerunder på en arbeidsplass, og hva er hensikten med dette?